Esitystekniikka konferenssin järjestäjän tukea
Hänninen, Hannu (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hänninen, Hannu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017037
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyritään käsittelemään ja avaamaan esitystekniikkaa konferenssitapahtumissa sekä siihen liittyvää ammattikieltä siten, jotta aiheeseen vihkiytymätönkin henkilö pystyisi sitä ymmärtämään. Teos ei kuitenkaan pyri korvaamaan ammattilaisia tai olemaan edes kaikenkattava tietolähde, vaan sen tarkoituksena on mahdollistaa tehokkaampi keskusteluyhteys esityspaikan teknisen henkilökunnan ja konferenssin järjesätjän välillä. Teknisiä asioita on yleensä hankala selittää ihmiselle, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta asiasta, vaikka hänelle kuuluukin oikeus päättää järjestelmän hankinnasta. Alan kirjallisuutta ja tietoa on paljon internetissä. Sitä ei ole kuitenkaan juurikaan saatavilla suomeksi, mikä hankaloittaa uuteen alueeseen tutustumista.
Opinnäytetyönaihe tuli ajankohtaiseksi työskennellessäni Helsingissä tapahtumapalveluita tarjoavassa hotellissa. Välillä asiakkailla oli selvät sävelet siitä millaisella laitteistolla tapahtuma toteutetaan ja välillä taas peruskäsitteistä sai puhua montakin tuntia puhelimessa.
Teos on jaettu tapahtumatekniikan eri osa-alueisiin: valoon, ääneen, kuvaan sekä näyttämöön. Jokaisessa osiossa käsitellään työkaluja tai käsitteitä, jotka saattavat tulla teknisiä palveluita tilaavalle vastaan.
Opinnäytetyönaihe tuli ajankohtaiseksi työskennellessäni Helsingissä tapahtumapalveluita tarjoavassa hotellissa. Välillä asiakkailla oli selvät sävelet siitä millaisella laitteistolla tapahtuma toteutetaan ja välillä taas peruskäsitteistä sai puhua montakin tuntia puhelimessa.
Teos on jaettu tapahtumatekniikan eri osa-alueisiin: valoon, ääneen, kuvaan sekä näyttämöön. Jokaisessa osiossa käsitellään työkaluja tai käsitteitä, jotka saattavat tulla teknisiä palveluita tilaavalle vastaan.