Rekrytoinnin tehostaminen esikarsintatyökalun avulla : Case: Espoon kaupungin rekrytointipalvelut
Lindberg, Noora (2015)
Lindberg, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916875
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli tehostaa Espoon kaupungin rekrytointeja esikarsintatyökalun/videohaastattelun avulla. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli ottaa käyttöön videohaastattelutyökalu ja tutkia sekä analysoida tutkimustuloksia uuden esikarsintamenetelmän käytettävyydestä, hyödyllisyydestä ja tehokkuudesta luomalla toimintamalli mittaristoineen. Lisäksi työssä arvioidaan videohaastattelutyökalun kustannustehokkuutta tutkimustulosten
valossa. Säästetyllä työajalla on suuri merkitys rekrytointiprosessin tehokkuuteen. Tutkimuksessa mitattiin tehokkuuden kasvua videohaastattelutyökalun pilotointijakson jälkeen. Palveluiden sähköistäminen nousee strategiasta.
Viitekehys rakentui keskeisesti henkilöstön hankinnan sähköistymiseen ja rekrytointiprosessin ympärille sekä laadullisiin näkökulmiin CAF (Common Assesment Framework) ja PDCA (Plan- do-check-act) ympärille. Rekrytointiprosessin tehostaminen ja tehokkuus ovat tässä työssä keskiössä.
Toimintatutkimuksen tuloksena syntyi uusi toimintamalli rekrytoinnin tehostamisen tueksi.Tutkimustuloksena on PDCA:n mukainen jatkuvan parantamisen malli. Videohaastattelutyökalu
koettiin hyödylliseksi, helppokäyttöiseksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi ja se vakiinnutettiin osaksi Espoon rekrytointipalvelujen rekrytointiprosessia.
Videohaastattelun käyttöönotto toi organisaatiolle kustannushyötyä. Käyttöönotto on kokonaisuudessaan johdettu sekä organisaation strategisista tavoitteista että tulostavoitteista, palvelujen sähköistämisestä. Rekrytointiyksikölle hyötyä syntyi uuden tuotteen ja palvelukokonaisuuden myötä. Oletetaan, että saavutettujen tulosten myötä myös asiakastyytyväisyys kasvaa.
valossa. Säästetyllä työajalla on suuri merkitys rekrytointiprosessin tehokkuuteen. Tutkimuksessa mitattiin tehokkuuden kasvua videohaastattelutyökalun pilotointijakson jälkeen. Palveluiden sähköistäminen nousee strategiasta.
Viitekehys rakentui keskeisesti henkilöstön hankinnan sähköistymiseen ja rekrytointiprosessin ympärille sekä laadullisiin näkökulmiin CAF (Common Assesment Framework) ja PDCA (Plan- do-check-act) ympärille. Rekrytointiprosessin tehostaminen ja tehokkuus ovat tässä työssä keskiössä.
Toimintatutkimuksen tuloksena syntyi uusi toimintamalli rekrytoinnin tehostamisen tueksi.Tutkimustuloksena on PDCA:n mukainen jatkuvan parantamisen malli. Videohaastattelutyökalu
koettiin hyödylliseksi, helppokäyttöiseksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi ja se vakiinnutettiin osaksi Espoon rekrytointipalvelujen rekrytointiprosessia.
Videohaastattelun käyttöönotto toi organisaatiolle kustannushyötyä. Käyttöönotto on kokonaisuudessaan johdettu sekä organisaation strategisista tavoitteista että tulostavoitteista, palvelujen sähköistämisestä. Rekrytointiyksikölle hyötyä syntyi uuden tuotteen ja palvelukokonaisuuden myötä. Oletetaan, että saavutettujen tulosten myötä myös asiakastyytyväisyys kasvaa.