Ostolaskuprosessin kehittämishanke : BPW Kraatz -konserni
Metsälä, Janne (2015)
Metsälä, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata BPW Kraatz -konsernin ostolaskuprosessia Jeeves-toiminnanohjausjärjestelmässä ja siihen liitetyssä eApproval-nimisessä laskujen kierrätysohjelmassa. Tarkoituksena oli löytää mahdollisia toteutettavia kehityskohteita, jotta ostolaskuprosessin toimintaa saataisiin entisestään tehostettua tässä järjestelmäympäristössä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona BPW Kraatz -konsernille, joka tuo maahan, myy ja varastoi raskaan ajoneuvokaluston varaosia sekä tarvikkeita. Konsernilla on yrityksiä Suomessa ja Baltiassa. Tämä opinnäytetyö käsitteli kuitenkin ainoastaan konsernin Suomessa sijaitsevia yrityksiä.
Työ toteutettiin kehittämishankkeena, jossa kuvattiin yksityiskohtaisesti ostolaskuprosessin nykytilannetta ja sen eri toimintavaiheita. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä digitaalista taloushallintoa ja ostolaskujen käsittelyä koskevaa kirjallisuutta sekä alan asiantuntijatahojen verkkojulkaisuja ja toiminnanohjausjärjestelmää koskevaa materiaalia.
Kuvauksen pohjalta löydettiin ostolaskuprosessista osa-alueita, joita on mahdollista tehostaa entisestään. Keskeisimmät kehityskohteet käsittivät pääasiassa toimintojen automatisointia, ostolaskujen vastaanottotapojen tehostamista ja laskujen käsittelyn helpottamista. Työssä esitellyt kehittämisehdotukset vähentäisivät manuaalisia ostolaskujen käsittelyn vaiheita. Lisäksi prosessista löytyi muita useita yksityiskohtaisempia ja pienempiä muutosehdotuksia, joita kehittämällä prosessia saataisiin kokonaisuudessa tehostettua. Toteutuakseen nämä kehityshankkeet vaatisivat pääasiassa teknisten muutosten tekemistä toiminnanohjausjärjestelmään ja laskujen kierrätysohjelmaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle esitettiin yksityiskohtainen kuvaus konsernin ostolaskuprosessista ja sitä kehittävistä toimenpiteistä. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että toimeksiantajan ostolaskuprosessi toimii nykytilassaan tehokkaasti, mutta sitä voidaan vielä entisestään tehostaa työssä esitellyillä menetelmillä. Suuri osa kehitysehdotuksista on sovellettavissa myös muiden yritysten toiminnanohjausjärjestelmiin.
Työ toteutettiin kehittämishankkeena, jossa kuvattiin yksityiskohtaisesti ostolaskuprosessin nykytilannetta ja sen eri toimintavaiheita. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä digitaalista taloushallintoa ja ostolaskujen käsittelyä koskevaa kirjallisuutta sekä alan asiantuntijatahojen verkkojulkaisuja ja toiminnanohjausjärjestelmää koskevaa materiaalia.
Kuvauksen pohjalta löydettiin ostolaskuprosessista osa-alueita, joita on mahdollista tehostaa entisestään. Keskeisimmät kehityskohteet käsittivät pääasiassa toimintojen automatisointia, ostolaskujen vastaanottotapojen tehostamista ja laskujen käsittelyn helpottamista. Työssä esitellyt kehittämisehdotukset vähentäisivät manuaalisia ostolaskujen käsittelyn vaiheita. Lisäksi prosessista löytyi muita useita yksityiskohtaisempia ja pienempiä muutosehdotuksia, joita kehittämällä prosessia saataisiin kokonaisuudessa tehostettua. Toteutuakseen nämä kehityshankkeet vaatisivat pääasiassa teknisten muutosten tekemistä toiminnanohjausjärjestelmään ja laskujen kierrätysohjelmaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena toimeksiantajalle esitettiin yksityiskohtainen kuvaus konsernin ostolaskuprosessista ja sitä kehittävistä toimenpiteistä. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että toimeksiantajan ostolaskuprosessi toimii nykytilassaan tehokkaasti, mutta sitä voidaan vielä entisestään tehostaa työssä esitellyillä menetelmillä. Suuri osa kehitysehdotuksista on sovellettavissa myös muiden yritysten toiminnanohjausjärjestelmiin.