Mielikuvia ja sisältöjä : kehittämistyö sosiaalisen median viestinnästä ja markkinoinnista sosiaali- ja terveysalalla
Impinen, Sirpa (2015)
Impinen, Sirpa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317361
Tiivistelmä
Sosiaalisen median taidot kuuluvat nykyisin jokaisen yrityksen tärkeisiin kehittämiskohteisiin. Somen kanavia voi hyödyntää niin markkinoinnissa kuin asiakaspalvelussa tai myynnin tukena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sitä, miten sosiaali- ja terveysalan yrityksien viestintä ja markkinointi näkyvät sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli selvittää miten yritykset viestivät ja markkinoivat, mitkä ovat viestintään käytetyt sovellukset sekä millaisia sisältöjä yritykset tuottavat. Näihin kysymyksiin haettiin vastauksia sekä internetissä toteutuvin havainnoinnein että kirjallisuuskatsauksen tutkimustiedon pohjalta.
Aineistonhankinnanmenetelminä toimivat havainnointi- ja kirjallisuuskatsaus. Havainnot kirjattiin strukturoituun havainnointilomakkeeseen kevään 2015 aikana ja samanaikaisesti kerättiin kirjallisuuskatsauksen aineisto. Molemmat aineistot analysoitiin sisällön analyysimenetelmiä (deduktiivinen ja induktiivinen) hyödyntäen.
Havainnoinnin perusteella muodostettiin kaksi sosiaalisessa mediassa toimimisen tyyliä yrityksillä: aktiiviset sisällöntuottajat ja sisältöä seuraavat. Havainnoinnin mukaan yritykset pyrkivät viestimään lähinnä heidän näkökulmastaan kiinnostavista asioista, kuten työpaikoista tai avointen ovien tilaisuuksista. Aineiston perusteella varsinaisia markkinointitoimia on vaikeaa erottaa muusta viestinnästä. Käytetyimpiä sosiaalisen median sovelluksia olivat vaihtelevassa järjestyksessä Facebook, LinkedIn, YouTube, Twitter ja Slideshare. Facebook oli näistä käytetyin. Tyypillisinä sisältöinä yritysten julkaisuissa olivat värikkäät kuvat ja videoklipit, joissa oli mukana lyhyt teksti. Ne julkaistiin useammassa sovelluksessa osin samalla sisällöllä. Kirjallisuuskatsauksen mukaan myös pidemmät sisällöltään rikkaat tekstit voivat menestyä. Havainnoinnin aikana osa yrityksistä muutti toimintaansa. Julkaistut sisällöt muuttuivat enemmän asiantuntijuuden kuvaamiseen sekä yhteistyön rakentamiseen kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan yritysten tulisi suunnitella sosiaalisen median sovelluksissa toimiminen hyvin strategisesti. Samalla tulisi pohtia sitä, miten henkilökunta ja asiakkaat saadaan mukaan. Henkilökunnan osaaminen ja asiakkaiden hyödyntäminen yritystoiminnan markkinoinnin ja tuotekehittelyn tukemisessa mainitaan tärkeinä menestystekijöinä yritysten toiminnan kannalta. Katsauksen mukaan sekä asiakkaita että sosiaali- ja terveysalalla työskenteleviä ammattilaisia huolestuttavat tietosuoja-asiat. Viihdearvo on eniten sosiaalisten mediaa käyttävien ihmisten tärkein motivaatiotekijä ja samalla syy siihen miksi sitä käytetään. Sosiaali- ja terveysalan yritysten tulisikin huomioida nämä seikat suunnitellessaan omaa toimintaansa.
Aineistonhankinnanmenetelminä toimivat havainnointi- ja kirjallisuuskatsaus. Havainnot kirjattiin strukturoituun havainnointilomakkeeseen kevään 2015 aikana ja samanaikaisesti kerättiin kirjallisuuskatsauksen aineisto. Molemmat aineistot analysoitiin sisällön analyysimenetelmiä (deduktiivinen ja induktiivinen) hyödyntäen.
Havainnoinnin perusteella muodostettiin kaksi sosiaalisessa mediassa toimimisen tyyliä yrityksillä: aktiiviset sisällöntuottajat ja sisältöä seuraavat. Havainnoinnin mukaan yritykset pyrkivät viestimään lähinnä heidän näkökulmastaan kiinnostavista asioista, kuten työpaikoista tai avointen ovien tilaisuuksista. Aineiston perusteella varsinaisia markkinointitoimia on vaikeaa erottaa muusta viestinnästä. Käytetyimpiä sosiaalisen median sovelluksia olivat vaihtelevassa järjestyksessä Facebook, LinkedIn, YouTube, Twitter ja Slideshare. Facebook oli näistä käytetyin. Tyypillisinä sisältöinä yritysten julkaisuissa olivat värikkäät kuvat ja videoklipit, joissa oli mukana lyhyt teksti. Ne julkaistiin useammassa sovelluksessa osin samalla sisällöllä. Kirjallisuuskatsauksen mukaan myös pidemmät sisällöltään rikkaat tekstit voivat menestyä. Havainnoinnin aikana osa yrityksistä muutti toimintaansa. Julkaistut sisällöt muuttuivat enemmän asiantuntijuuden kuvaamiseen sekä yhteistyön rakentamiseen kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan yritysten tulisi suunnitella sosiaalisen median sovelluksissa toimiminen hyvin strategisesti. Samalla tulisi pohtia sitä, miten henkilökunta ja asiakkaat saadaan mukaan. Henkilökunnan osaaminen ja asiakkaiden hyödyntäminen yritystoiminnan markkinoinnin ja tuotekehittelyn tukemisessa mainitaan tärkeinä menestystekijöinä yritysten toiminnan kannalta. Katsauksen mukaan sekä asiakkaita että sosiaali- ja terveysalalla työskenteleviä ammattilaisia huolestuttavat tietosuoja-asiat. Viihdearvo on eniten sosiaalisten mediaa käyttävien ihmisten tärkein motivaatiotekijä ja samalla syy siihen miksi sitä käytetään. Sosiaali- ja terveysalan yritysten tulisikin huomioida nämä seikat suunnitellessaan omaa toimintaansa.