Kohti vahvempaa vanhemmuutta : vanhempien kokemuksia vanhemmuuden tukemisesta päiväkodissa
Jalo, Siiri; Korhonen, Sanna-Maija (2015)
Jalo, Siiri
Korhonen, Sanna-Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317233
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin ja kodin välistä yhteistyötä voidaan kehittää niin, että se tukisi mahdollisimman hyvin vanhempia heidän kasvatustehtävässä, sekä kuvata millaista tukea vanhemmat kaipaavat vanhemmuuteen päiväkodin henkilökunnalta. Teoreettisena viitekehyksenä työssä oli kasvatuskumppanuus.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä espoolaisen päiväkodin kanssa, jossa haluttiin vahvistaa päiväkodin ja vanhempien välistä yhteistyötä, sekä löytää keinoja vanhemmuuden tukemiseksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä päiväkodin asiakkaana olevan lapsen vanhempaa, joiden lapset olivat 3-5 vuotiaita. Teemahaastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan keskeisiä vanhemmuutta tukevia tekijöitä päiväkodissa olivat ennen kaikkea erilaiset vanhemman ja työntekijän väliset luottamukselliset keskustelut, joita vanhemmat toivoivat enemmän kuin 1-2 kertaa vuodessa tapahtuvat kehityskeskustelut. Vanhemmat korostivat päivittäisten keskustelujen tärkeyttä, joissa työntekijä kertoo mahdollisimman yksityiskohtaisesti lapsen tekemisistä päivähoidon ajalla. Vanhemmat kaipasivat myös silloin keskusteluja kun erityistä huolta lapsesta ei ollut. Vanhemmat toivat myös esiin, että päiväkodin henkilökunnalla on erilaista tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä, sekä lapsiperhe-elämän tukemiseen liittyvää tietoa, josta olisi hyötyä vanhemmuuteen.
Päiväkodin ja kodin välisen yhteistyön kehittämiseksi vanhemmat toivoivat panostusta viestittelyyn, enemmän tietoa päiväkodin toiminnoista, käytännöistä ja henkilökunnan työn sisällöstä. Vanhemmat toivoivat myös henkilökunnalta herkemmin tietoa ja neuvoja erilaisten lapsiperheissä eteen tulevien haasteiden kanssa. Vanhemmat kaipasivat myös enemmän aikaa keskusteluihin, jotka edesauttaisivat luottamuksellisen suhteen kehittymistä vanhemman ja työntekijän välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä espoolaisen päiväkodin kanssa, jossa haluttiin vahvistaa päiväkodin ja vanhempien välistä yhteistyötä, sekä löytää keinoja vanhemmuuden tukemiseksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä päiväkodin asiakkaana olevan lapsen vanhempaa, joiden lapset olivat 3-5 vuotiaita. Teemahaastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan keskeisiä vanhemmuutta tukevia tekijöitä päiväkodissa olivat ennen kaikkea erilaiset vanhemman ja työntekijän väliset luottamukselliset keskustelut, joita vanhemmat toivoivat enemmän kuin 1-2 kertaa vuodessa tapahtuvat kehityskeskustelut. Vanhemmat korostivat päivittäisten keskustelujen tärkeyttä, joissa työntekijä kertoo mahdollisimman yksityiskohtaisesti lapsen tekemisistä päivähoidon ajalla. Vanhemmat kaipasivat myös silloin keskusteluja kun erityistä huolta lapsesta ei ollut. Vanhemmat toivat myös esiin, että päiväkodin henkilökunnalla on erilaista tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä, sekä lapsiperhe-elämän tukemiseen liittyvää tietoa, josta olisi hyötyä vanhemmuuteen.
Päiväkodin ja kodin välisen yhteistyön kehittämiseksi vanhemmat toivoivat panostusta viestittelyyn, enemmän tietoa päiväkodin toiminnoista, käytännöistä ja henkilökunnan työn sisällöstä. Vanhemmat toivoivat myös henkilökunnalta herkemmin tietoa ja neuvoja erilaisten lapsiperheissä eteen tulevien haasteiden kanssa. Vanhemmat kaipasivat myös enemmän aikaa keskusteluihin, jotka edesauttaisivat luottamuksellisen suhteen kehittymistä vanhemman ja työntekijän välillä.