Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Porinoimalla laatua : Asiakaspalautemenetelmä ikäihmisten palveluasumiseen

Halonen, Riitta; Liljeberg, Sinikka (2015)

 
Avaa tiedosto
Halonen_Riitta.pdf (1.179Mt)
Lataukset: 


Halonen, Riitta
Liljeberg, Sinikka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317318
Tiivistelmä
Vuonna 2013 voimaan tullut vanhuspalvelulaki velvoittaa kunnat keräämään säännöllisesti pa-lautetta palveluiden laadusta ja riittävyydestä palveluiden käyttäjiltä. Valtakunnallista asiakaspa-lautemittari ei ole olemassa. Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kyselylomakkeet kotihoi-toon ja tehostettuun palveluasumiseen Mikkelin sosiaali- ja terveystoimen vanhuspalveluiden johtajan tilaamana. Laaditut kyselylomakkeet testattiin kahdelle asiakkaalle ja todettiin, ettei esitestausta pystytä tekemään tämän opinnäytetyön puitteissa. On todettu myös, että hyvin hau-railla laitoshoidon asukkailla saadaan kyselytutkimuksilla vain näennäistuloksia. Päädyttiin ke-hittämään toiminnallista asiakaspalautemallia tehostettuun palveluasumiseen.

Kehittämismenetelmänä oli Demingin ympyrä, jonka viiden spiraalin mukaisesti kehitimme kah-dessa tehostetun palveluasumisen yksikössä pienryhmäkeskusteluilla asiakaspalautemallia ”Po-rinoimalla laatua”. Keskustelujen teemat ovat vanhuspalveluiden laatusuosituksen pääkohdat (osallisuus, asuminen, terveyden ja toimintakyvyn turvaaminen, oikea aikaiset palvelut, palvelu-rakenne, henkilöstö ja johtaminen). Jokaiselle teemalle laadimme 8 – 11 kysymystä. Ryhmäläiset vastasivat sanallisesti ja/tai hymiöillä.

Opinnäytetyön tuloksena on ”Asiakaspalautteen keräämisen käsikirja”, joka antaa tarkat ohjeet asiakas palautteen keräämiseen, sisältäen kysymysluettelot ja kirjaamislomakkeet. Porinapiiri-palautekeskustelu soveltuu lievästi ja osalle keskivaikeasti muistisairaille. Menetelmä antaa asukkaille mahdollisuuden osallistua laadun arviointiin ja toiminnan kehittämiseen. Jatkotutki-muksena olisi tarpeen kehittää havainnointiin perustuvaa toimintamallia vaikeasti muistisairaille ja muille asukkaille, jotka eivät pysty arvioimaan sanallisesti palveluiden laatua ja ilmaisemaan itseään ryhmäkeskustelussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste