KNX-koulutusympäristö
Leung, Chun (2015)
Leung, Chun
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217092
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli valmistaa KNX-koulutusympäristö Metropolian rakennusautomaation opetukseen. Tavoitteena oli tehdä laadukas KNX-salkku ja pyrkiä kirjoittamaan mahdollisimman tarkasti työn toteutuksesta, jotta tulevaisuudessa insinöörityötä voidaan käyttää tukena uusien KNX-salkkujen tekemiseen.
Työssä on käytetty Prakticumin KNX-koulutuspakettia ja Wurthin työsalkkua. Työsalkulla on mahdollista esittää konkreettisesti KNX-järjestelmää ja -ohjelmointia tuleville opiskelijoille. Koulutusympäristön valmistuksessa käytettiin avuksi verkossa olevia aineistoja.
Insinöörityön lopputulokseksi saatiin Metropolia Ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön toimiva KNX-koulutusympäristö. Koulutusympäristöön kuuluu KNX-järjestelmällä varustettu salkku sekä käyttöohjeet ETS5-suunnitteluohjelmistolle.
Jatkossa Metropolia Ammattikorkeakoulun opinnoissa voidaan KNX-koulutusympäristöllä esittää opiskelijoille KNX-järjestelmää käytännön harjoituksilla. Kuten esimerkiksi voidaan näyttää valaistuksen ohjausta päälle ja pois, kirkkauden säätöä ja ohjausta läsnäolotiedoilla. Koulutusympäristöllä voidaan tulevaisuudessa parantaa opiskelijoiden oppimäärää, motivaatiota ja kurssitehtävien laatua.
Työssä on käytetty Prakticumin KNX-koulutuspakettia ja Wurthin työsalkkua. Työsalkulla on mahdollista esittää konkreettisesti KNX-järjestelmää ja -ohjelmointia tuleville opiskelijoille. Koulutusympäristön valmistuksessa käytettiin avuksi verkossa olevia aineistoja.
Insinöörityön lopputulokseksi saatiin Metropolia Ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön toimiva KNX-koulutusympäristö. Koulutusympäristöön kuuluu KNX-järjestelmällä varustettu salkku sekä käyttöohjeet ETS5-suunnitteluohjelmistolle.
Jatkossa Metropolia Ammattikorkeakoulun opinnoissa voidaan KNX-koulutusympäristöllä esittää opiskelijoille KNX-järjestelmää käytännön harjoituksilla. Kuten esimerkiksi voidaan näyttää valaistuksen ohjausta päälle ja pois, kirkkauden säätöä ja ohjausta läsnäolotiedoilla. Koulutusympäristöllä voidaan tulevaisuudessa parantaa opiskelijoiden oppimäärää, motivaatiota ja kurssitehtävien laatua.