Konseptin tunnusmerkit ja vaatimukset graafisen suunnittelun näkökulmasta : Case: Asuinaluekonseptin visualisoiminen
Lieho, Sari (2015)
Lieho, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on etsiä vastausta siihen, mitä konsepti ja markkinointikonsepti käytännössä tarkoittavat ja miten ne vaikuttavat graafisen suunnittelijan rooliin ja tehtävään visuaalisuutta suunniteltaessa. Opinnäytetyö on laadittu ensisijaisesti alaa opiskelevan suunnittelijan avuksi. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta.
Tiedon kartuttamisessa on hyödynnetty lähdekirjallisuutta, omaa työkokemusta ja lisäksi on tehty pienimuotoinen kysely markkinointiviestinnän ammattilaisille. Alussa on käsitelty konseptin tavoitteita ja tunnuspiirteitä esimerkkien avulla. Sen jälkeen on tarkasteltu konsepteja luovan suunnittelun näkökulmasta.
Tärkeäksi suunnittelijan ominaisuudeksi nousi liiketoiminnan ymmärtäminen ja uudenlaisen aktiivisen roolin omaksuminen konsepteja ideoitaessa ja suunniteltaessa. Lisäksi vahvistui, että onnistunut konsepti vaatii aina tiimityötä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on YIT:n asuinaluekonseptin visuaalinen suunnittelu. Perussuunnittelussa käydään läpi uuden asunnon ja asuinalueen ominaisuuksia, asiakkaan ostoprosessia ja kilpailijoita. Aiheeseen on perehdytty asumista ja asuinalueen valintaa käsittelevien tutkimusten kautta.
Luovan suunnitteluprosessin etenemistä on havainnollistettu luonnosten avulla. Työprosessiin kuului myös YIT:n tilaama asiakastutkimus, jonka tulokset läpikäydään ja jonka kautta suunnittelu jatkuu seuraavaan vaiheeseen. Suunnittelutyön lopputuloksena syntyi reviirikonsepti, johon kuuluu neljä erilaista asuinaluetyyppiä. Reviirikonsepti käyttöönotetaan toukokuussa 2015.
Tiedon kartuttamisessa on hyödynnetty lähdekirjallisuutta, omaa työkokemusta ja lisäksi on tehty pienimuotoinen kysely markkinointiviestinnän ammattilaisille. Alussa on käsitelty konseptin tavoitteita ja tunnuspiirteitä esimerkkien avulla. Sen jälkeen on tarkasteltu konsepteja luovan suunnittelun näkökulmasta.
Tärkeäksi suunnittelijan ominaisuudeksi nousi liiketoiminnan ymmärtäminen ja uudenlaisen aktiivisen roolin omaksuminen konsepteja ideoitaessa ja suunniteltaessa. Lisäksi vahvistui, että onnistunut konsepti vaatii aina tiimityötä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on YIT:n asuinaluekonseptin visuaalinen suunnittelu. Perussuunnittelussa käydään läpi uuden asunnon ja asuinalueen ominaisuuksia, asiakkaan ostoprosessia ja kilpailijoita. Aiheeseen on perehdytty asumista ja asuinalueen valintaa käsittelevien tutkimusten kautta.
Luovan suunnitteluprosessin etenemistä on havainnollistettu luonnosten avulla. Työprosessiin kuului myös YIT:n tilaama asiakastutkimus, jonka tulokset läpikäydään ja jonka kautta suunnittelu jatkuu seuraavaan vaiheeseen. Suunnittelutyön lopputuloksena syntyi reviirikonsepti, johon kuuluu neljä erilaista asuinaluetyyppiä. Reviirikonsepti käyttöönotetaan toukokuussa 2015.