Yhteisöllisyyden voima : Tutkimus sosiaalisen median yhteisöpalveluiden vaikutuksesta tv-katseluun The Voice of Finland -ohjelmassa
Viippola, Ilari (2015)
Viippola, Ilari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112117065
Tiivistelmä
Sosiaalisen median yhteisöpalveluiden esiinnousu viime vuosikymmenen puolivälistä alkaen on muuttanut katsojien käyttäytymistä tv-ohjelmien katsomisen aikana. Nykyisin ihmiset kerääntyvät yhteisöpalveluihin keskustelemaan reaaliaikaisesti tv-ohjelmista joutumatta lähtemään kotisohvaltaan tai tv-ohjelman äärestä mihinkään. Tämä on luonut televisio-ohjelmien tekijöille mahdollisuuden yhdistää nämä kaksi reaaliaikaista välinettä: television ja sosiaalisen median yhteisöpalvelut eli somen.
Tässä opinnäytetyössäni tutkin minkälaiset tv-sisällöt saavat sosiaalisen median käyttäjät reagoimaan reaaliaikaisella kommentoinnilla Twitterissä. Tutkin myös sitä, miten kommentointimäärien muutokset voivat vaikuttaa suoran tv-lähetyksen katsojamääriin. Tapaustutkimukseni keskittyy viiden suorana keväällä 2015 nähdyn The Voice of Finland -lähetyksen reaaliaikaisen Twitter-keskustelun analysointiin.
Tutkin miten tv-katsojien sosiaalisen median keskustelut tyydyttävät psykologista käsitettä välittömästä tarpeen tyydytyksestä. Lisäksi uskon, että niin sanottu FoMO-teoria (Fear of Missing Out) on tärkeässä roolissa tv-keskustelujen moottorina nykypäivänä.
Pyrin tutkimuksen aikana löytämään vastauksia kysymyksiin: mitä, milloin, minne, miksi, kenelle, keneltä? Hyvällä suunnittelulla yleisön toiminta sosiaalisen median yhteisöpalveluissa voidaan valjastaa brändin aktiiviseen käyttöön rikastamaan keskustelua ja nostamaan brändinäkyvyyttä.
Tutkimukseni tuloksista selviää, että Twitter-keskustelumäärien ja tv-katsojamäärien muutosten suoraa korrelaatiota on hankala todistaa kokonaisten lähetysten tai edes ohjelmakausien osalta. Aikajanat ovat liian suuria tällaisten johtopäätösten tekemiseen, ja ulkopuolisia muuttujia on liikaa kausaalisuuden perustelemiseksi. Ohjelmien aikana julkaistut twiitit linkittyvät läheisesti tv:ssä nähtävään sisältöön, ja ne ovat motiiveiltaan reaktiivisia tv-sisällölle.
Tämän tapaustutkimuksen avulla saaduista tuloksista voidaan luoda toimivia konsepteja muidenkin Nelonen Median tv-ohjelmien ilmiöittämisessä sosiaalisen median yhteisöpalveluissa. Tv-tuottajien tulisikin some-strategioita luodessaan ottaa huomioon twiittaajien erilaiset keskustelumotiivit itseilmaisusta aina yhteisöllisyyteen.
Tässä opinnäytetyössäni tutkin minkälaiset tv-sisällöt saavat sosiaalisen median käyttäjät reagoimaan reaaliaikaisella kommentoinnilla Twitterissä. Tutkin myös sitä, miten kommentointimäärien muutokset voivat vaikuttaa suoran tv-lähetyksen katsojamääriin. Tapaustutkimukseni keskittyy viiden suorana keväällä 2015 nähdyn The Voice of Finland -lähetyksen reaaliaikaisen Twitter-keskustelun analysointiin.
Tutkin miten tv-katsojien sosiaalisen median keskustelut tyydyttävät psykologista käsitettä välittömästä tarpeen tyydytyksestä. Lisäksi uskon, että niin sanottu FoMO-teoria (Fear of Missing Out) on tärkeässä roolissa tv-keskustelujen moottorina nykypäivänä.
Pyrin tutkimuksen aikana löytämään vastauksia kysymyksiin: mitä, milloin, minne, miksi, kenelle, keneltä? Hyvällä suunnittelulla yleisön toiminta sosiaalisen median yhteisöpalveluissa voidaan valjastaa brändin aktiiviseen käyttöön rikastamaan keskustelua ja nostamaan brändinäkyvyyttä.
Tutkimukseni tuloksista selviää, että Twitter-keskustelumäärien ja tv-katsojamäärien muutosten suoraa korrelaatiota on hankala todistaa kokonaisten lähetysten tai edes ohjelmakausien osalta. Aikajanat ovat liian suuria tällaisten johtopäätösten tekemiseen, ja ulkopuolisia muuttujia on liikaa kausaalisuuden perustelemiseksi. Ohjelmien aikana julkaistut twiitit linkittyvät läheisesti tv:ssä nähtävään sisältöön, ja ne ovat motiiveiltaan reaktiivisia tv-sisällölle.
Tämän tapaustutkimuksen avulla saaduista tuloksista voidaan luoda toimivia konsepteja muidenkin Nelonen Median tv-ohjelmien ilmiöittämisessä sosiaalisen median yhteisöpalveluissa. Tv-tuottajien tulisikin some-strategioita luodessaan ottaa huomioon twiittaajien erilaiset keskustelumotiivit itseilmaisusta aina yhteisöllisyyteen.