Creating a Selling Brand Identity
Anttonen, Christian (2015)
Anttonen, Christian
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317263
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee, kuinka brändinhallinnassa käytettyjä työkaluja ja teorioita voidaan käyttää startup-yrityksen brändi-identiteetin luomiseen, ja siksi työ on kirjoitettu startup-yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osasta ja tästä kirjallisesta työstä. Toiminnallisena osana toteutettiin brändinkehitystä ranskalaiselle startup-yritykselle.
Kirjallisen työn kolmessa ensimmäisessä luvussa luodaan katsaus brändisuunnittelussa käytettyihin keskeisiin termeihin ja käsitteisiin. Kolmannessa luvussa esitellään neljä konseptia, joihin työn toiminnallinen osuus pohjautuu. Työn neljäs luku esittelee asiakkaalle tehdyn brändin kehitystyön vaiheita ja tuloksia. Työssä on käytetty lähteinä mm. brändinhallinnan sekä markkinoinnin ja mainonnan perusteoksia, internetlähteitä ja tutkimuksia.
Työn aihe on ajankohtainen, sillä startup-yrityksien määrä on alati kasvava. Brändäys tuo lisäarvoa yritykselle, mikä auttaa startup-yritystä hankkimaan sijoittajarahoitusta mutta myös erottumaan kilpailijoista. Opinnäytetyö esittelee, kuinka luoda brändi-identiteetti startup-yritykselle ja kuinka hallita suunnitteluprosessi.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osasta ja tästä kirjallisesta työstä. Toiminnallisena osana toteutettiin brändinkehitystä ranskalaiselle startup-yritykselle.
Kirjallisen työn kolmessa ensimmäisessä luvussa luodaan katsaus brändisuunnittelussa käytettyihin keskeisiin termeihin ja käsitteisiin. Kolmannessa luvussa esitellään neljä konseptia, joihin työn toiminnallinen osuus pohjautuu. Työn neljäs luku esittelee asiakkaalle tehdyn brändin kehitystyön vaiheita ja tuloksia. Työssä on käytetty lähteinä mm. brändinhallinnan sekä markkinoinnin ja mainonnan perusteoksia, internetlähteitä ja tutkimuksia.
Työn aihe on ajankohtainen, sillä startup-yrityksien määrä on alati kasvava. Brändäys tuo lisäarvoa yritykselle, mikä auttaa startup-yritystä hankkimaan sijoittajarahoitusta mutta myös erottumaan kilpailijoista. Opinnäytetyö esittelee, kuinka luoda brändi-identiteetti startup-yritykselle ja kuinka hallita suunnitteluprosessi.