Pelien livestriimaus Open Broadcaster Softwarella
Janhonen, Petteri (2015)
Janhonen, Petteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417389
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli tutkia pelien livestriimauksessa käytettäviä ohjelmistoja ja laitteita, sekä pystyttää oma livestriimi Twitch.tv-sivustolle. Tavoitteena oli tuottaa häiriötöntä ja laadukasta livestriimikuvaa jo hiukan vanhaksi jääneellä tietokoneella.
Oman livestriimin pystyttämisessä ensimmäisenä työvaiheena oli Open Broadcaster Softwaren ominaisuuksiin ja asetuksiin tutustuminen. Tämän jälkeen asetukset piti säätää testeissä käytetyn tietokoneen tehoille ja internetyhteyden nopeudelle sopivaksi. Lopuksi kokeiltiin livestriimata Street Fighter 4 -peliä ja tutkia eri asetusten vaikutusta Twitchiin striimattuun pelikuvaan sekä pelin toimivuuteen.
Tavoitteet saavutettiin testatun pelin kohdalla kiitettävästi. Huippulukemiin ei päästy, mutta livestriimattu pelikuva pyöri sujuvasti kohtuullisella resoluutiolla vaikuttamatta negatiivisesti itse pelaamiseen. Testipeli oli jo melko vanha, mutta havainnollisti hyvin erilaisten asetusten vaikutuksen livestriimaamiselta vaadittuihin tehoihin.
Oman livestriimin pystyttämisessä ensimmäisenä työvaiheena oli Open Broadcaster Softwaren ominaisuuksiin ja asetuksiin tutustuminen. Tämän jälkeen asetukset piti säätää testeissä käytetyn tietokoneen tehoille ja internetyhteyden nopeudelle sopivaksi. Lopuksi kokeiltiin livestriimata Street Fighter 4 -peliä ja tutkia eri asetusten vaikutusta Twitchiin striimattuun pelikuvaan sekä pelin toimivuuteen.
Tavoitteet saavutettiin testatun pelin kohdalla kiitettävästi. Huippulukemiin ei päästy, mutta livestriimattu pelikuva pyöri sujuvasti kohtuullisella resoluutiolla vaikuttamatta negatiivisesti itse pelaamiseen. Testipeli oli jo melko vanha, mutta havainnollisti hyvin erilaisten asetusten vaikutuksen livestriimaamiselta vaadittuihin tehoihin.