Energianmittarointijärjestelmä
Hietanen, Heikki (2015)
Hietanen, Heikki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616530
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa energiamittausjärjestelmän opetusympäristö Metropolian Vantaan yksikköön. Opetusympäristön tarkoituksena oli mahdollistaa ja havainnollistaa erilaisten energiamuotojen mittausta sekä analysointia osana energiatehokkuutta. Järjestelmän tarkoitus oli lisäksi mahdollistaa sähkönlaadun analysointia ja raportointia, joita voidaan hyödyntää sähkötekniikan opinnoissa. Lisäksi järjestelmään toteutettiin mahdollisuus muutamien eri sähkömoottorityyppien energiatehokkuuden tarkasteluun.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää. Konstruktiivisessa tutkimuksessa pyritään ratkaisemaan käytännön ongelma ja tuottamaan kontribuutiota sille tieteenalalle, jolla sitä käytetään. Tässä opinnäytetyössä oli käytännön haasteena toteuttaa opetusympäristö monipuolisella mittaroinnilla, joka myös vastaa viimeisimpiä tarpeita käytännön sovelluksissa yritysmaailmassa. Opinnäytetyöhön on taustaksi kerätty aineistoa mittaroinnin merkityksestä energiatehokkuudessa. Teoriaosuudessa on kuvattu kuinka ilmaston muutokseen ja energiankäyttöön liittyvistä toimenpiteistä päädytään energiatehokkuusvaatimuksiin, joissa mittaroinnilla, raporteilla ja analysoinnilla on merkittävä osuus.
Mittareiden liittäminen kiinteistöön ei kaikilta osin onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla, jotta saataisiin todellista kiinteistön energiankulutustietoa. Kiinteistön järjestelmiin ei järjestynyt lupaa liittyä mikäli se aiheuttaisi muutoksia LVIS-piirustuksiin tai asennuksiin. Järjestelmä onnistuttiin kuitenkin toteuttamaan opetuskäyttöön riittävällä kattavuudella ja käytännön sovellettavuudella
Työn tuloksena syntyi opetusympäristö, jota voi käyttää osana energiatehokkuuden opetusta havainnollistamaan ja käytännössä opettamaan mittareiden liittämistä energianhallintajärjestelmään. Lisäksi järjestelmässä voi tutustua kulutusraportteihin ja sähkönlaadun analysointiin. Opinnäytetyössä suunniteltiin muutama harjoitustyö, jotka toimivat järjestelmän opetuksessa. Opinnäytetyö toimii myös järjestelmän dokumentaationa ja käsikirjana.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää. Konstruktiivisessa tutkimuksessa pyritään ratkaisemaan käytännön ongelma ja tuottamaan kontribuutiota sille tieteenalalle, jolla sitä käytetään. Tässä opinnäytetyössä oli käytännön haasteena toteuttaa opetusympäristö monipuolisella mittaroinnilla, joka myös vastaa viimeisimpiä tarpeita käytännön sovelluksissa yritysmaailmassa. Opinnäytetyöhön on taustaksi kerätty aineistoa mittaroinnin merkityksestä energiatehokkuudessa. Teoriaosuudessa on kuvattu kuinka ilmaston muutokseen ja energiankäyttöön liittyvistä toimenpiteistä päädytään energiatehokkuusvaatimuksiin, joissa mittaroinnilla, raporteilla ja analysoinnilla on merkittävä osuus.
Mittareiden liittäminen kiinteistöön ei kaikilta osin onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla, jotta saataisiin todellista kiinteistön energiankulutustietoa. Kiinteistön järjestelmiin ei järjestynyt lupaa liittyä mikäli se aiheuttaisi muutoksia LVIS-piirustuksiin tai asennuksiin. Järjestelmä onnistuttiin kuitenkin toteuttamaan opetuskäyttöön riittävällä kattavuudella ja käytännön sovellettavuudella
Työn tuloksena syntyi opetusympäristö, jota voi käyttää osana energiatehokkuuden opetusta havainnollistamaan ja käytännössä opettamaan mittareiden liittämistä energianhallintajärjestelmään. Lisäksi järjestelmässä voi tutustua kulutusraportteihin ja sähkönlaadun analysointiin. Opinnäytetyössä suunniteltiin muutama harjoitustyö, jotka toimivat järjestelmän opetuksessa. Opinnäytetyö toimii myös järjestelmän dokumentaationa ja käsikirjana.