Tulevaisuus näkyväksi : tiekartta kohti strategista tavoitetta
Lampila, Olli (2023)
Lampila, Olli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027221
Tiivistelmä
Ennakointia menestyksekkäästi toteuttava yritys pystyy reagoimaan toimintaympäristön muutoksiin ja havaitsemaan käynnissä olevat muutokset sekä heikot signaalit kilpailijoitaan paremmin. Tällä työllä lisätään organisaation ennakointikyvykkyyttä ja mahdollisuuksia kasvattaa organisaation kilpailukykyä. Tavoitteena on luoda yhtenäinen ymmärrys yrityksen strategiasta ja varmistaa, että toimenpiteet kohti tavoitetta ovat yhdenmukaisia ja vievät kaikki osaltaan kohti yhteistä päämäärää.
Kehittämishankkeessa hyödynnetään tulevaisuudentutkimuksen metodeja: tulevaisuusikkuna, backcasting ja tiekartoittaminen. Menetelmiä hyödyntämällä pyritään kasvattamaan yrityksen tulevaisuussuuntautuneisuutta ja tulevaisuusajattelua. Työn toimeksiantajana toimii yrityksen asiakkuudet, markkinointi, viestintä ja digitaalinen myynti -osasto. Työhön osallistui myös yrityksen konsernipalveluiden johtoryhmä, johon kuuluvat toimeksiantaja osaston lisäksi, digitaalinen kehitys-, asiakaspalvelu-, asiakkuudenhallinta-, analytiikka- ja tiedonhallintaosastot.
Kehittämishankkeen tavoitteena on luoda edellä mainituilla metodeilla tiekartta, jossa osallistuvien osastojen toimenpiteet ja tavoitteet suuntautuvat kohti yrityksen strategista tavoitetta.
Viitekehyksenä työssä ovat strategia, ennakointi ja tulevaisuudenjohtaminen. Lisäksi viitekehyksessä tutkitaan ennakointimenetelmien tarkoitusta ja hyötyjä, joita organisaatio voi niitä hyödyntämällä saavuttaa. Viitekehyksessä paneudutaan myös tulevaisuuden ymmärtämiseen ja tulkitsemiseen.
Menetelmiä hyödynnettiin kolmessa eri työpajassa, joiden lisäksi osallistujien ja työtä tukevien sidosryhmien kanssa tehtiin valmistelevaa työtä. Työpajoissa harjoiteltiin tulevaisuusajattelukykyä ja luotiin yhteistä tulkintaa yrityksen strategiasta. Työn lopputuloksena luotiin osallistuneiden tiimien tiekartta kohti strategista tavoitetta. Lisäksi työllä saavutettiin erilaisia menetelmien käyttämiseen liittyviä oppeja ja luotiin parhaita käytäntöjä käytettyjen ennakointi metodien hyödyntämiseen.
Kehittämishankkeessa hyödynnetään tulevaisuudentutkimuksen metodeja: tulevaisuusikkuna, backcasting ja tiekartoittaminen. Menetelmiä hyödyntämällä pyritään kasvattamaan yrityksen tulevaisuussuuntautuneisuutta ja tulevaisuusajattelua. Työn toimeksiantajana toimii yrityksen asiakkuudet, markkinointi, viestintä ja digitaalinen myynti -osasto. Työhön osallistui myös yrityksen konsernipalveluiden johtoryhmä, johon kuuluvat toimeksiantaja osaston lisäksi, digitaalinen kehitys-, asiakaspalvelu-, asiakkuudenhallinta-, analytiikka- ja tiedonhallintaosastot.
Kehittämishankkeen tavoitteena on luoda edellä mainituilla metodeilla tiekartta, jossa osallistuvien osastojen toimenpiteet ja tavoitteet suuntautuvat kohti yrityksen strategista tavoitetta.
Viitekehyksenä työssä ovat strategia, ennakointi ja tulevaisuudenjohtaminen. Lisäksi viitekehyksessä tutkitaan ennakointimenetelmien tarkoitusta ja hyötyjä, joita organisaatio voi niitä hyödyntämällä saavuttaa. Viitekehyksessä paneudutaan myös tulevaisuuden ymmärtämiseen ja tulkitsemiseen.
Menetelmiä hyödynnettiin kolmessa eri työpajassa, joiden lisäksi osallistujien ja työtä tukevien sidosryhmien kanssa tehtiin valmistelevaa työtä. Työpajoissa harjoiteltiin tulevaisuusajattelukykyä ja luotiin yhteistä tulkintaa yrityksen strategiasta. Työn lopputuloksena luotiin osallistuneiden tiimien tiekartta kohti strategista tavoitetta. Lisäksi työllä saavutettiin erilaisia menetelmien käyttämiseen liittyviä oppeja ja luotiin parhaita käytäntöjä käytettyjen ennakointi metodien hyödyntämiseen.