Päivystävän laboratoriohoitajan ammattiosaamisen ylläpito
Elomaa, Anu (2015)
Elomaa, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719746
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee päivystävän laboratoriohoitajan ammattiosaamisen ylläpitoa. Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kehittämistarpeita ja parannusehdotuksia päivystävän laboratoriohoitajan ammatillisen osaamisen ylläpitoon. Laboratoriohoitajan ammattiosaamisen lähtökohtana on laboratoriotutkimusprosessin osaaminen, joka sisältää preanalyyttisen-, analyyttisen- ja postanalyyttisen vaiheen. Päivystävällä laboratoriohoitajalla on oltava riittävä ammattitaito, jotta hän pystyy hallitsemaan laajoja kokonaisuuksia toimiessaan itsenäisesti päivystysaikana. Päivystävä laboratoriohoitaja on vastuussa omasta taitotasostaan ja hän pyrkii kehittämään jatkuvasti omaa ammattiosaamistaan. Osaamisen ylläpidolla tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan jo opitun tiedon ja taidon hallintaa sekä uuden opettelua.
Opinnäytetyö toteutettiin keskussairaalatasoisessa kliinisessä laboratoriossa ja siihen osallistui 30 päivystävää laboratoriohoitajaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla ja kirjallisesti Kaizen-taulun avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelulla ja sisällönanalyysillä. Aineiston sisällönanalyysin avulla saatiin kolme yläluokkaa, jotka olivat: henkilöstön työpistesijoittelu, osaamisen ylläpito vuorotyössä ja työssä oppiminen.
Päivystävän laboratoriohoitajan osaamisen ylläpitoon vaikuttavat työn toistot ja työpisteessä vietetty aika. Päivystysajan osaaminen hankitaan työskentelemällä arkivuoroissa. Osaamisen ylläpidon kannalta vuorotyö aiheutti tiedonkulun ongelmia. Nopeasti päivittyvät ohjeet ja niiden sisäistämiseen käytettävä aika nousivat esille kehittämistarpeina.
Osaamisen ylläpidon välineiksi nousi kolme kategoriaa: osallistavat ja nopeat välineet, pitkäntähtäimen välineet sekä tulevaisuuden osaamisen ylläpidon välineet. Osaamisen ylläpidon välineistä osallistavat ja nopeat ovat helposti käytettävissä päivystysluonteisessa työympäristössä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää päivystävässä laboratoriossa. Päivystävän laboratoriohoitajan osaamisen ylläpidon välineet ovat vuorovaikutuksellisia, työssä oppimisen välineitä, jotka mahdollistavat hiljaisen tiedon jakamisen ja jalkauttamisen
Opinnäytetyö toteutettiin keskussairaalatasoisessa kliinisessä laboratoriossa ja siihen osallistui 30 päivystävää laboratoriohoitajaa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla ja kirjallisesti Kaizen-taulun avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelulla ja sisällönanalyysillä. Aineiston sisällönanalyysin avulla saatiin kolme yläluokkaa, jotka olivat: henkilöstön työpistesijoittelu, osaamisen ylläpito vuorotyössä ja työssä oppiminen.
Päivystävän laboratoriohoitajan osaamisen ylläpitoon vaikuttavat työn toistot ja työpisteessä vietetty aika. Päivystysajan osaaminen hankitaan työskentelemällä arkivuoroissa. Osaamisen ylläpidon kannalta vuorotyö aiheutti tiedonkulun ongelmia. Nopeasti päivittyvät ohjeet ja niiden sisäistämiseen käytettävä aika nousivat esille kehittämistarpeina.
Osaamisen ylläpidon välineiksi nousi kolme kategoriaa: osallistavat ja nopeat välineet, pitkäntähtäimen välineet sekä tulevaisuuden osaamisen ylläpidon välineet. Osaamisen ylläpidon välineistä osallistavat ja nopeat ovat helposti käytettävissä päivystysluonteisessa työympäristössä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää päivystävässä laboratoriossa. Päivystävän laboratoriohoitajan osaamisen ylläpidon välineet ovat vuorovaikutuksellisia, työssä oppimisen välineitä, jotka mahdollistavat hiljaisen tiedon jakamisen ja jalkauttamisen