Bolognan prosessi on vauhdittanut osaamisperustaisuuden kehittymistä
Huttunen, Johanna (2015)
Huttunen, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-130-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-130-2
Tiivistelmä
Bolognan prosessin tavoitteena on tukea työelämässä ja sen kehittämisessä tarvittavan osaamisen kehittymistä ja innovaatiotoiminnan vahvistumista. Euroopasta halutaan luoda yhtenäinen, yhteensopiva ja houkutteleva korkeakoulutusalue, jossa mahdollistuu tutkintojen ja osaamisten vertailtavuus sekä opiskelijoiden joustava liikkuminen EU:n sisällä. Tätä varten tuotettujen eurooppalaisen sekä Suomen oman kansallisen viitekehysten tavoitteena on edistää elinikäistä oppimista sekä helpottaa osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja tehokasta hyödyntämistä.
Artikkelissa tehdään katsaus Bolognan prosessiin pohjautuvaan osaamisperustaisuuden ja osaamisen arvioinnin kehittämiseen Oulun ammattikorkeakoulun tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Osaamisperustaisuuden tavoitteena on opiskelijalähtöisyys eli ammatillisen osaamisen etenemisen ja opiskelijan oppimistyön kuvaaminen työelämän osaamisvaatimukset huomioiden. Osaamisperustaisuus huomioi oppijan henkilökohtaisen osaamisen tilanteen.
Artikkelissa tehdään katsaus Bolognan prosessiin pohjautuvaan osaamisperustaisuuden ja osaamisen arvioinnin kehittämiseen Oulun ammattikorkeakoulun tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Osaamisperustaisuuden tavoitteena on opiskelijalähtöisyys eli ammatillisen osaamisen etenemisen ja opiskelijan oppimistyön kuvaaminen työelämän osaamisvaatimukset huomioiden. Osaamisperustaisuus huomioi oppijan henkilökohtaisen osaamisen tilanteen.