Työterveyssuunnitelma terveyden edistämisen viitekehyksessä : työterveyshoitajien kokemuksia työterveyssuunnitelman toteuttamisesta
Miettinen, Seija (2015)
Miettinen, Seija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601061063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601061063
Tiivistelmä
Työterveyshuollon toimintaympäristö on nopeasti muuttuvassa tilassa ja työterveyshuolto pyrkii vastaamaan oikein kohdentuvilla toimilla muutoksista johtuviin kuormitustekijöihin, tuottamalla työntekijöiden työhyvinvointiin ja työuran jatkamista tukevia palveluprosesseja. Tavoitteina ovat oikein vaikuttavat työmuodot ja yhteistyö asiakkaiden kanssa.
Terveyden edistäminen on WHO (1986) julistuksessa määritelty prosessiksi, jolla ihmisen on mahdollisuus tulla tietoiseksi tilanteestaan tunnistaakseen ja parantaakseen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointiaan.Työterveyshuollossa terveyden edistäminen on tietojen antona, ohjauksena ja neuvontana sisällytetty kaikkiin palveluprosesseihin. Henkilökohtainen terveyssuunnitelma on terveystarkastuksessa yhdessä asiakkaan kanssa laadittava, henkilökohtainen terveyden edistämisen ja työkyvyttömyyden ehkäisemisen suunnitelma, johon kootaan näkyväksi asiakkaan ja työterveyshuollon ammattihenkilön yhteinen näkemys voimavaroista ja tavoitteista.
Terveyskeskustelussa tulisi käsitellä tapaamisessa yhdessä laajalti terveyteen, voimavaroihin, työhön ja työn kuormittavuuteen liittyviä asioita. Asiakkaalle keskustelun tulisi olla rohkaiseva tilaisuus sen hetkisen tilanteen ja tulevaisuuden tärkeimpinä pitämiensä hyvinvoinnin tavoitteiden tarkasteluun. Työterveyshoitajien voimavaraistava terveysneuvonta edellyttää dialogiin harjaantuneisuutta ja asiakkaan motivaatiota esiin kutsuvan työmenetelmän tuntemusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja selvittää yksityisen lääkärikeskuksen työterveyshoitajille suunnatun kyselyn tuloksia kokemuksista työterveyssuunnitelman toteuttamisesta terveystarkastuksissa, terveyssuunnitelman kirjaamisesta ja toteutuksen mahdollistavista tai haittaavista tekijöistä.
Kyselyyn vastanneiden työterveyshoitajien vastauksissa tuli esille ammatillisuus ja asiakaslähtöinen työote. Avoimissa vastauksissa käytettiin asiakastyön kuvauksissa voimavaraistavien ohjausmenetelmien käsitteitä. Työterveyssuunnitelma toteutui käytännössä työterveyshoitajan ohjaus, neuvonta jatkosuunnitelman kirjauksena eikä niinkään erillisenä työterveyssuunnitelmana. Terveystarkastukseen käytettävän ajan ei koettu olevan riittävä suunnitelman kokoamiseen käynnin aikana, sillä teknisesti asiakkaalle annettava kappale terveyssuunnitelmasta vaati erillisen kirjauksen. Asiakkaan ennalta valmistautuminen tapaamiseen esitietolomakkeen täyttämisellä katsottiin parantavan dialogin toteutumista ja auttavan työterveyssuunnitelman laadintaa. Yhteisen toimintamallin sopiminen arvioitiin tarpeelliseksi työterveyssuunnitelman käytäntöön juurruttamisessa.
Kehittämistarve ilmenee tapaamiseen valmistavan esikyselylomakkeen rakenteen uudelleenarviointiin. Millaisilla avoimilla kysymyksillä saadaan esiin asiakkaan terveyden lukutaito ja työ lukutaito. Miten täydennetty esikyselylomake olisi teknisesti toteutettavissa terveystarkastukseen kirjaamisen pohjaksi ja yhdessä toteutettavaksi työterveyssuunnitelmaksi.
Terveyden edistäminen on WHO (1986) julistuksessa määritelty prosessiksi, jolla ihmisen on mahdollisuus tulla tietoiseksi tilanteestaan tunnistaakseen ja parantaakseen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointiaan.Työterveyshuollossa terveyden edistäminen on tietojen antona, ohjauksena ja neuvontana sisällytetty kaikkiin palveluprosesseihin. Henkilökohtainen terveyssuunnitelma on terveystarkastuksessa yhdessä asiakkaan kanssa laadittava, henkilökohtainen terveyden edistämisen ja työkyvyttömyyden ehkäisemisen suunnitelma, johon kootaan näkyväksi asiakkaan ja työterveyshuollon ammattihenkilön yhteinen näkemys voimavaroista ja tavoitteista.
Terveyskeskustelussa tulisi käsitellä tapaamisessa yhdessä laajalti terveyteen, voimavaroihin, työhön ja työn kuormittavuuteen liittyviä asioita. Asiakkaalle keskustelun tulisi olla rohkaiseva tilaisuus sen hetkisen tilanteen ja tulevaisuuden tärkeimpinä pitämiensä hyvinvoinnin tavoitteiden tarkasteluun. Työterveyshoitajien voimavaraistava terveysneuvonta edellyttää dialogiin harjaantuneisuutta ja asiakkaan motivaatiota esiin kutsuvan työmenetelmän tuntemusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja selvittää yksityisen lääkärikeskuksen työterveyshoitajille suunnatun kyselyn tuloksia kokemuksista työterveyssuunnitelman toteuttamisesta terveystarkastuksissa, terveyssuunnitelman kirjaamisesta ja toteutuksen mahdollistavista tai haittaavista tekijöistä.
Kyselyyn vastanneiden työterveyshoitajien vastauksissa tuli esille ammatillisuus ja asiakaslähtöinen työote. Avoimissa vastauksissa käytettiin asiakastyön kuvauksissa voimavaraistavien ohjausmenetelmien käsitteitä. Työterveyssuunnitelma toteutui käytännössä työterveyshoitajan ohjaus, neuvonta jatkosuunnitelman kirjauksena eikä niinkään erillisenä työterveyssuunnitelmana. Terveystarkastukseen käytettävän ajan ei koettu olevan riittävä suunnitelman kokoamiseen käynnin aikana, sillä teknisesti asiakkaalle annettava kappale terveyssuunnitelmasta vaati erillisen kirjauksen. Asiakkaan ennalta valmistautuminen tapaamiseen esitietolomakkeen täyttämisellä katsottiin parantavan dialogin toteutumista ja auttavan työterveyssuunnitelman laadintaa. Yhteisen toimintamallin sopiminen arvioitiin tarpeelliseksi työterveyssuunnitelman käytäntöön juurruttamisessa.
Kehittämistarve ilmenee tapaamiseen valmistavan esikyselylomakkeen rakenteen uudelleenarviointiin. Millaisilla avoimilla kysymyksillä saadaan esiin asiakkaan terveyden lukutaito ja työ lukutaito. Miten täydennetty esikyselylomake olisi teknisesti toteutettavissa terveystarkastukseen kirjaamisen pohjaksi ja yhdessä toteutettavaksi työterveyssuunnitelmaksi.