Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Rintasyöpäpotilaiden kokema tarve sähköiselle ohjaukselle

Rantala, Sari; Halonen, Pauliina (2016)

 
Avaa tiedosto
halonen_pauliina_rantala_sari.pdf (830.2Kt)
Lataukset: 


Rantala, Sari
Halonen, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604073989
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää rintasyöpäpotilaiden kokemuksia ja toiveita sähköisestä ohjauksesta. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla HUS voi arvioida tarvetta kehittää tai tuottaa sähköisen ohjauksen palveluita. Opinnäytetyö on osa HUS Syö-päklinikan kehittämishanketta ja se tehdään yhteistyössä päiväosasto kuuden kanssa. Työ rajattiin koskemaan liitännäishoitoja saavia rintasyöpäpotilaita.

Tutkimus menetelmämme oli määrällinen. Aineisto kerättiin strukturoidulla e-kyselylomakkeella, jota täydennettiin avoimilla kysymyksillä. Aineiston keruu aloitettiin toukokuussa 2015 ja lopetettiin saman vuoden lokakuussa. Valtaosa aineistosta (n=49) kerättiin osastolla tarjoamalla potilaiden käyttöön tietokone ja muutama vastaus (n=6) saatiin saatekirjeiden avulla. Aineisto (N=55) käsiteltiin tilastollisella ohjelmalla, SPSS:llä, myös Exceliä hyödynnettiin.

Suurin osa (70 %) vastaajista oli yli 50 -vuotiaita. 80 % käytti internetiä päivittäin. Rinta-syöpätietoa oli etsinyt internetistä 83 % ja tukea 40 % vastaajista. Eniten (78 %) käytettiin ammattilaisten ylläpitämiä sivustoja. Sähköisiä neuvonta palveluita oli käytetty vähän (11 %), mutta niistä oltiin kiinnostuneita. Kiinnostuneimpia oltiin sähköpostineuvonnasta (44 %) ja kysy-/vastaa palstasta (33 %). Tulosten valossa sähköisten palveluiden hyödyllisyyttä on vaikea arvioida, internetin kasvava suosio kuitenkin luo mahdollisuuksia ja tarvetta sähköisille palveluille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste