Perhearviointimallin käytäntöjä : Jyväskylän lastensuojelua kehittämässä
Kämäräinen, Sara (2016)
Kämäräinen, Sara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046132
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on Jyväskylän lastensuojelulle tehtävä tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka aiheena on perhearviointi –työmenetelmä. Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä tietoa työelämän käytännöistä, ja selvittää miten perhearviointia on lastensuojelussa hyödynnetty. Tämän ohella opinnäytetyössä selvitetään, mitä asioita perhearvioinnin tekemisessä tulee huomioida. Opinnäytetyön teoriaviitekehys käsittelee kehittämistoimintaa, sosiaalipalveluiden kehittämistä sekä lastensuojelupalveluiden laatua. Kehittämistä kuvataan tarkemmin työyhteisö- ja toimijalähtöisen kehittämisen teorioiden kautta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus jonka menetelmänä on teemahaastattelu. Haastateltavat ovat perhearviointi-työmenetelmää käyttäneitä työntekijöitä. Heitä osallistui kolmesta eri organisaatiosta yhteensä kuusi. Haastateltavat ovat kaikki suorittaneet ammattikorkeakoulu-tasoisen sosionomitutkinnon, ja heistä neljä on käynyt perhearviointi-koulutuksen.
Haastattelun ja aineiston teemat käsittelevät perhearviointi-työmenetelmän käytäntöä työntekijän, asiakkaan, itse työmenetelmän ja siihen liittyvien muiden palvelujen ja verkostojen, sekä työn kehittämisen kautta. Aineisto muodostaa myös uuden, työntekijöiden sekä asiakkaiden kokemuksia käsittelevän teeman.
Tulosten keskeisimmiksi huomioiksi muodostuivat perhearviointimallin käyttökelpoisuus erilaisten lastensuojelun tilanteiden, ympäristöjen ja asiakkaiden kanssa. Työmenetelmää sovelletaan niin strukturoituna mallina kuin erilaisina osina muuta työtä. Erilaiset käyttötarkoitukset vaikuttavat jälleen käytännön suunnitteluun sekä toteutukseen. Perhearvioinnissa huomioitaviin tekijöihin nousi näiden myötä juuri resurssit: työntekijöiden määrää sekä työhön käytettävää aikaa koskevat kysymykset. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että varsinkin perhearvioinnin strukturoidun mallin käyttäminen edellyttää työntekijöiltä sitoutuneisuutta ja aikaa suoriutua työn erilaisista vaiheista, joista päällimmäisenä dokumentaatio.
Opinnäytetyössä ei esitetä tyhjentävää kuvausta perhearvioinnin käytännöstä. Tuloksista voidaan kuitenkin nostaa yhteistyökumppaneita hyödyttäviä havaintoja, joiden avulla voidaan reflektoida lastensuojelun perheohjauksen käytössä olevaa perhearviointia, ja punnita työmenetelmän käyttöön ottoa myös perheiden päiväkuntoutuksen puolella.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus jonka menetelmänä on teemahaastattelu. Haastateltavat ovat perhearviointi-työmenetelmää käyttäneitä työntekijöitä. Heitä osallistui kolmesta eri organisaatiosta yhteensä kuusi. Haastateltavat ovat kaikki suorittaneet ammattikorkeakoulu-tasoisen sosionomitutkinnon, ja heistä neljä on käynyt perhearviointi-koulutuksen.
Haastattelun ja aineiston teemat käsittelevät perhearviointi-työmenetelmän käytäntöä työntekijän, asiakkaan, itse työmenetelmän ja siihen liittyvien muiden palvelujen ja verkostojen, sekä työn kehittämisen kautta. Aineisto muodostaa myös uuden, työntekijöiden sekä asiakkaiden kokemuksia käsittelevän teeman.
Tulosten keskeisimmiksi huomioiksi muodostuivat perhearviointimallin käyttökelpoisuus erilaisten lastensuojelun tilanteiden, ympäristöjen ja asiakkaiden kanssa. Työmenetelmää sovelletaan niin strukturoituna mallina kuin erilaisina osina muuta työtä. Erilaiset käyttötarkoitukset vaikuttavat jälleen käytännön suunnitteluun sekä toteutukseen. Perhearvioinnissa huomioitaviin tekijöihin nousi näiden myötä juuri resurssit: työntekijöiden määrää sekä työhön käytettävää aikaa koskevat kysymykset. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että varsinkin perhearvioinnin strukturoidun mallin käyttäminen edellyttää työntekijöiltä sitoutuneisuutta ja aikaa suoriutua työn erilaisista vaiheista, joista päällimmäisenä dokumentaatio.
Opinnäytetyössä ei esitetä tyhjentävää kuvausta perhearvioinnin käytännöstä. Tuloksista voidaan kuitenkin nostaa yhteistyökumppaneita hyödyttäviä havaintoja, joiden avulla voidaan reflektoida lastensuojelun perheohjauksen käytössä olevaa perhearviointia, ja punnita työmenetelmän käyttöön ottoa myös perheiden päiväkuntoutuksen puolella.