Tunne oma äänesi : Äänenkäytön opas teatteri-ilmaisun ohjaajille
Makkonen, Elisa (2016)
Makkonen, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168046
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on äänenkäytön opas teatteri-ilmaisun ohjaajille. Teatteri-ilmaisun ohjaajat käyttävät ääntään esiintyen, opettaen, ohjaten ja usein myös laulaen.
Opas jakautuu seitsemään osioon. Ensimmäisenä on tavoitteena hyvä ääni -osio, jossa pohditaan hyvän äänen käsitettä ja erilaisia näkökulmia äänenkäytön opiskeluun. Hengitys käsitellään omassa osiossaan. Käydään tavallisen hengityksen ja ääntöhengityksen ero. Opetellaan syvähengitys, joka on äänenkäytön kannalta paras tapa hengittää sekä ilmanpaineen hallinnan että kurkunpään toiminnan tasolla.
Kuinka ääni tuotetaan terveellä tavalla -osio sisältää sekä teoreettisen osion äänen synnystä kurkunpään tasolla että käytännölliset ohjeet siihen, kuinka ääni aloitetaan terveesti, ja kuinka sen saa soimaan resonanssi-ilmiön avulla. Tavoitteena on tuottaa alkuääni ilman kiristyksiä kurkun alueella ”avoimen kurkun” avulla pehmeällä alukkeella. Psykofyysinen keho -osiossa kerrotaan, minkälainen olisi optimaalinen asento äänenkäytön kannalta, käydään läpi oikeanlainen rentous hermostoineen sekä tarkastellaan tunteita äänen kannalta.
Puheilmaisu-osiossa käsitellään artikulaatio ja äänteiden vaikutus ääneen sekä esitellään puheen tehokeinoja, joita on esimerkiksi tauot, tekstin tulkinta ja painotukset. Äänen mahdollisuuksia -osiossa käydään läpi vaativampia äänellisiä tehokeinoja, joita käytetään taitoa vaativissa puhe- ja laulutilanteissa. Näitä on esimerkiksi voimakas ääni, matalta korkealle meneminen ja erilaiset tehosteet kirkumisesta murinaan.
Äänenhuolto-osiossa annetaan sellaisia vinkkejä äänenhuoltoon, jotka eivät liity äänenkäytön tekniikkaan vaan muihin haasteisiin, kuten sairauteen tai elintapoihin. Äänihuulten kosteutus, äänilepo tarvittaessa ja terveet elämäntavat voivat itsessään riittää äänityöläisen äänenhuolloksi.
Työ on koottu äänenkäytön kirjallisuuden pohjalta, joka tässä tapauksessa sisältää materiaalia lauluoppaista äänenkäytön teoreettisiin teoksiin. Teorian keskellä on harjoitteita, jotka kirjoittaja on kerännyt laulun opettajaltaan ja erinäisiltä kursseilta. Näin ollen lukija voi heti yhdistää oppaan käytäntöön. Työssä ei käsitellä äänihäiriöitä eikä laulamista musiikin näkökulmasta, vaan keskitytään terveen äänen tuottamiseen kokonaisvaltaisesti keho, tunteet ja ilmaisu huomioon ottaen.
Opas jakautuu seitsemään osioon. Ensimmäisenä on tavoitteena hyvä ääni -osio, jossa pohditaan hyvän äänen käsitettä ja erilaisia näkökulmia äänenkäytön opiskeluun. Hengitys käsitellään omassa osiossaan. Käydään tavallisen hengityksen ja ääntöhengityksen ero. Opetellaan syvähengitys, joka on äänenkäytön kannalta paras tapa hengittää sekä ilmanpaineen hallinnan että kurkunpään toiminnan tasolla.
Kuinka ääni tuotetaan terveellä tavalla -osio sisältää sekä teoreettisen osion äänen synnystä kurkunpään tasolla että käytännölliset ohjeet siihen, kuinka ääni aloitetaan terveesti, ja kuinka sen saa soimaan resonanssi-ilmiön avulla. Tavoitteena on tuottaa alkuääni ilman kiristyksiä kurkun alueella ”avoimen kurkun” avulla pehmeällä alukkeella. Psykofyysinen keho -osiossa kerrotaan, minkälainen olisi optimaalinen asento äänenkäytön kannalta, käydään läpi oikeanlainen rentous hermostoineen sekä tarkastellaan tunteita äänen kannalta.
Puheilmaisu-osiossa käsitellään artikulaatio ja äänteiden vaikutus ääneen sekä esitellään puheen tehokeinoja, joita on esimerkiksi tauot, tekstin tulkinta ja painotukset. Äänen mahdollisuuksia -osiossa käydään läpi vaativampia äänellisiä tehokeinoja, joita käytetään taitoa vaativissa puhe- ja laulutilanteissa. Näitä on esimerkiksi voimakas ääni, matalta korkealle meneminen ja erilaiset tehosteet kirkumisesta murinaan.
Äänenhuolto-osiossa annetaan sellaisia vinkkejä äänenhuoltoon, jotka eivät liity äänenkäytön tekniikkaan vaan muihin haasteisiin, kuten sairauteen tai elintapoihin. Äänihuulten kosteutus, äänilepo tarvittaessa ja terveet elämäntavat voivat itsessään riittää äänityöläisen äänenhuolloksi.
Työ on koottu äänenkäytön kirjallisuuden pohjalta, joka tässä tapauksessa sisältää materiaalia lauluoppaista äänenkäytön teoreettisiin teoksiin. Teorian keskellä on harjoitteita, jotka kirjoittaja on kerännyt laulun opettajaltaan ja erinäisiltä kursseilta. Näin ollen lukija voi heti yhdistää oppaan käytäntöön. Työssä ei käsitellä äänihäiriöitä eikä laulamista musiikin näkökulmasta, vaan keskitytään terveen äänen tuottamiseen kokonaisvaltaisesti keho, tunteet ja ilmaisu huomioon ottaen.