Näytä suppeat kuvailutiedot

Tunne oma äänesi : Äänenkäytön opas teatteri-ilmaisun ohjaajille

Makkonen, Elisa (2016)

dc.contributor.authorMakkonen, Elisa-
dc.date.accessioned2016-05-17T06:51:01Z
dc.date.available2016-05-17T06:51:01Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201605168046-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/110028
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö on äänenkäytön opas teatteri-ilmaisun ohjaajille. Teatteri-ilmaisun ohjaajat käyttävät ääntään esiintyen, opettaen, ohjaten ja usein myös laulaen. Opas jakautuu seitsemään osioon. Ensimmäisenä on tavoitteena hyvä ääni -osio, jossa pohditaan hyvän äänen käsitettä ja erilaisia näkökulmia äänenkäytön opiskeluun. Hengitys käsitellään omassa osiossaan. Käydään tavallisen hengityksen ja ääntöhengityksen ero. Opetellaan syvähengitys, joka on äänenkäytön kannalta paras tapa hengittää sekä ilmanpaineen hallinnan että kurkunpään toiminnan tasolla. Kuinka ääni tuotetaan terveellä tavalla -osio sisältää sekä teoreettisen osion äänen synnystä kurkunpään tasolla että käytännölliset ohjeet siihen, kuinka ääni aloitetaan terveesti, ja kuinka sen saa soimaan resonanssi-ilmiön avulla. Tavoitteena on tuottaa alkuääni ilman kiristyksiä kurkun alueella ”avoimen kurkun” avulla pehmeällä alukkeella. Psykofyysinen keho -osiossa kerrotaan, minkälainen olisi optimaalinen asento äänenkäytön kannalta, käydään läpi oikeanlainen rentous hermostoineen sekä tarkastellaan tunteita äänen kannalta. Puheilmaisu-osiossa käsitellään artikulaatio ja äänteiden vaikutus ääneen sekä esitellään puheen tehokeinoja, joita on esimerkiksi tauot, tekstin tulkinta ja painotukset. Äänen mahdollisuuksia -osiossa käydään läpi vaativampia äänellisiä tehokeinoja, joita käytetään taitoa vaativissa puhe- ja laulutilanteissa. Näitä on esimerkiksi voimakas ääni, matalta korkealle meneminen ja erilaiset tehosteet kirkumisesta murinaan. Äänenhuolto-osiossa annetaan sellaisia vinkkejä äänenhuoltoon, jotka eivät liity äänenkäytön tekniikkaan vaan muihin haasteisiin, kuten sairauteen tai elintapoihin. Äänihuulten kosteutus, äänilepo tarvittaessa ja terveet elämäntavat voivat itsessään riittää äänityöläisen äänenhuolloksi. Työ on koottu äänenkäytön kirjallisuuden pohjalta, joka tässä tapauksessa sisältää materiaalia lauluoppaista äänenkäytön teoreettisiin teoksiin. Teorian keskellä on harjoitteita, jotka kirjoittaja on kerännyt laulun opettajaltaan ja erinäisiltä kursseilta. Näin ollen lukija voi heti yhdistää oppaan käytäntöön. Työssä ei käsitellä äänihäiriöitä eikä laulamista musiikin näkökulmasta, vaan keskitytään terveen äänen tuottamiseen kokonaisvaltaisesti keho, tunteet ja ilmaisu huomioon ottaen.fi
dc.description.abstractThis thesis is a vocal speech guide for the use of drama instructor. Drama instructor uses his or her voice in performing, teaching, guiding, and often singing. The guide is divided into seven sections. The first chapter focuses on the aim of a good voice, which raises the question what kind of voice is good for vocal speech? It highlights the variety of perspectives of the ways of practicing vocal speech and tells us what kind of teaching style is the best when speaking of vocal speech practising. Breathing is handled in its own section. Ordinary breathing and breathing with voice are discussed separately. Deep breathing is the best way to breath while using vocal speech as well for the the air pressure control as the activity of the larynx. Making a healthy voice chapter contains both a theoretical part of the birth of the voice in the larynx level and the practical instructions on how you can make voice in a healthy way and how you can ring it with the body resonance. The aim is to produce the initial sound without tightening the throat area by means of an "open throat" with a soft start of the voice. Psycho-physical body section explains what would be the optimum position of the body when making voice. This chapter also deals with the right kind of relaxation, the nervous system as well as the emotions of the vocal speech. “Verbal expression” section deals with the articulation and speech sounds, and presents the special effects of verbal expression, for example, breaks, interpretation and emphasis of the text. The section Vocal opportunities section focuses on more difficult vocal tools, which are used in demanding vocal skill situations like acting or singing. These are, for example, a strong voice, from low sound to the high sound and various effects from screaming to growling. The section on vocal maintenance provides tips for voice service, which are not related to the vocal technique but other challenges, such as a disease or lifestyle. Vocal cords moisturizing, resting when needed and a healthy lifestyle can itself be a sufficient vocal maintenance for the voice worker. This guide based on vocal speech literature, which in this case contains singing voice guides and theoretical books of vocal and speech. The theory is in the middle of drills, which the author has collected from her singing teacher and from various workshops. That means that reader can immediately use this as practical guide. This study does not deal with voice disorders or singing in the musical point of view, but it focuses on the healthy sound and the holistic view of the body, emotions and expressions.en
dc.language.isofin-
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleTunne oma äänesi : Äänenkäytön opas teatteri-ilmaisun ohjaajillefi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/195-
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordÄänenkäyttö-
dc.subject.keywordpuhe-
dc.subject.keywordlaulu-
dc.subject.keywordteatteri-
dc.subject.keywordilmaisu-
dc.subject.specializationEsittävä taide-
dc.subject.degreeprogramfi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music|-
dc.subject.disciplineEsittävä taide-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot