Kokemuksia seudullisesta palvelusetelistä palvelutuottajayrittäjien näkökulmasta
Alasalmi, Heidi (2016)
Alasalmi, Heidi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198641
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hoivayrittäjät kokevat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelin vaikuttavan hoivayritysten hoitotyöhön. Tutkimuksessa selvitettiin miten yritykset kokevat palvelusetelin vaikuttaneen hoitotyön lisäksi hoitohenkilökunnan ja asiakkaiden määrään sekä miten hyödylliseksi yritys kokee palvelusetelin käytön.
Tutkimuksen tutkimuskohteena oli Vaasan seudulla toimivat hoivayritykset, jotka toimivat palvelusetelituottajana seudullisessa palvelusetelijärjestelmässä. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan yrittäjää, jotka täyttivät sähköisen kyselylomakkeen. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään hoivayrittäjyyttä hoitotyön näkökulmasta sekä palveluseteleitä.
Tutkimustuloksissa korostui, että yrittäjät pitivät palveluseteliä keinona saada lisää asiakkaita yrityksen piiriin, lisäksi palveluseteli helpotti yrityksen markkinointia. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteli on keino, jonka avulla yritykset osallis-tuvat kunnalliseen palvelutuotantoon. Yrittäjät kokivat palvelusetelin kannattavana tapana tuottaa palvelua ja aikoivat jatkaa palvelusetelituottajana. Tutkimuksessa selvisi, että palveluseteli on lisännyt asiakasmäärän lisäksi työtä myös hallinnolli-sesti, mutta yrittäjät ovat epävarmoja lisäämään henkilöstön määrää, sillä he pitävät palveluseteliä epävarmana tulonlähteenä ja kokevat olevansa riippuvaisia kunnan tekemistä päätöksistä. Lisätutkimuksia voitaisiin tehdä esimerkiksi siitä, miten palvelusetelistä saataisiin yrittäjien kannalta luotettavampi tulonlähde.
Tutkimuksen tutkimuskohteena oli Vaasan seudulla toimivat hoivayritykset, jotka toimivat palvelusetelituottajana seudullisessa palvelusetelijärjestelmässä. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan yrittäjää, jotka täyttivät sähköisen kyselylomakkeen. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään hoivayrittäjyyttä hoitotyön näkökulmasta sekä palveluseteleitä.
Tutkimustuloksissa korostui, että yrittäjät pitivät palveluseteliä keinona saada lisää asiakkaita yrityksen piiriin, lisäksi palveluseteli helpotti yrityksen markkinointia. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluseteli on keino, jonka avulla yritykset osallis-tuvat kunnalliseen palvelutuotantoon. Yrittäjät kokivat palvelusetelin kannattavana tapana tuottaa palvelua ja aikoivat jatkaa palvelusetelituottajana. Tutkimuksessa selvisi, että palveluseteli on lisännyt asiakasmäärän lisäksi työtä myös hallinnolli-sesti, mutta yrittäjät ovat epävarmoja lisäämään henkilöstön määrää, sillä he pitävät palveluseteliä epävarmana tulonlähteenä ja kokevat olevansa riippuvaisia kunnan tekemistä päätöksistä. Lisätutkimuksia voitaisiin tehdä esimerkiksi siitä, miten palvelusetelistä saataisiin yrittäjien kannalta luotettavampi tulonlähde.