KOHAN ASIAKASKÄYTTÖLIITTYMÄ : Case OUTI-kirjastot
Aunola, Eija (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091314228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091314228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen päätavoite on ollut tuottaa lisää Koha-kirjastojärjestelmää käsittelevää, merkityksellistä ja ajantasaista aineistoa Oulun ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opetuksen tueksi Kirjastojärjestelmät-opintojaksolle. Työn toimeksiantajana on informaatioteknologian lehtori Minna Kamula. Avoimeen lähdekoodiin perustuva kirjastojärjestelmä Koha on levinnyt nopeasti Suomen yleisissä kirjastoissa 2014–2016, ja Kohan merkitys Suomen kirjastokentälle kasvaa edelleen. Koha-kirjastot ovat edelläkävijöitä toteuttaessaan käytännössä Suomen julkishallintoon sellaista avoimen lähdekoodin tietojärjestelmää, jota kirjastoammattilaiset kehittävät yhteistyössä eri kirjastojen kesken. Tämä tapaustutkimus Oulun seudun OUTI-kirjastoista pyrkii vastaamaan tutkimuskysymyksiin, jotka liittyvät Kohan asiakaskäyttöliittymään. Kysymyksiä olivat, millaisena käyttäjät kokevat Kohan asiakaskäyttöliittymän käytettävyyden ja miten sitä kehitetään tällä hetkellä.
OUTI-kirjastojen Koha-asiakaskäyttöliittymä avattiin asiakkaille tammikuun alussa 2016. Opinnäytteessä kysyttiin huhtikuussa 2016 ensimmäisen vuosikurssin kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoilta heidän käyttäjäkokemuksiansa Kohan asiakaskäyttöliittymästä kahden erilaisen Webropol-kyselyn avulla. Lisäksi haastateltiin kolmea keskeistä Koha-asiantuntijaa teemoista palaute ja kehittämistyö. Tietoperustassa käsitellään verkkopalvelujen käytettävyyttä, verkkopalvelujen suunnittelua ja kehittämistä julkishallinnossa sekä avoimen lähdekoodin käyttöä julkishallinnossa. Kyselyjen analyyseissä haettiin yhtenevyyksiä aiempiin tutkimuksiin kirjastojen verkkopalvelujen käytettävyydestä.
Kirjasto-opiskelijaryhmä oli motivoitunut yksityiskohtaisiin käyttäjäkyselyihin, ja kyselyjen vastauksista löytyi useita seikkoja, joilla asiakasliittymän käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Kohan asiakaskäyttöliittymän elinkaari tulee kuitenkin jäämään lyhyeksi OUTI-kirjastojen ryhtyessä pilotoimaan kansallista Finna-käyttöliittymää jo lähikuukausina. Kohasta Finnaan siirtyminen edellyttää Koha-kirjastojen yhteistä Koha-versiota ja Koha-Finna-rajapinnan rakentamista. Opinnäytetyön laajaa aineistoa voidaan hyödyntää sekä avoimen lähdekoodin että kirjastojärjestelmien opetuksessa. Oulun seudun kirjastoalan opiskelijoita ehdotetaan mukaan tuleviin OUTI-Finna-asiakasliittymän käyttäjätestauksiin ja ideoimaan Kohan kehittämistyötä yhdessä kirjastohenkilökunnan kanssa lisää käyttäjälähtöiseen suuntaan.
OUTI-kirjastojen Koha-asiakaskäyttöliittymä avattiin asiakkaille tammikuun alussa 2016. Opinnäytteessä kysyttiin huhtikuussa 2016 ensimmäisen vuosikurssin kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoilta heidän käyttäjäkokemuksiansa Kohan asiakaskäyttöliittymästä kahden erilaisen Webropol-kyselyn avulla. Lisäksi haastateltiin kolmea keskeistä Koha-asiantuntijaa teemoista palaute ja kehittämistyö. Tietoperustassa käsitellään verkkopalvelujen käytettävyyttä, verkkopalvelujen suunnittelua ja kehittämistä julkishallinnossa sekä avoimen lähdekoodin käyttöä julkishallinnossa. Kyselyjen analyyseissä haettiin yhtenevyyksiä aiempiin tutkimuksiin kirjastojen verkkopalvelujen käytettävyydestä.
Kirjasto-opiskelijaryhmä oli motivoitunut yksityiskohtaisiin käyttäjäkyselyihin, ja kyselyjen vastauksista löytyi useita seikkoja, joilla asiakasliittymän käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Kohan asiakaskäyttöliittymän elinkaari tulee kuitenkin jäämään lyhyeksi OUTI-kirjastojen ryhtyessä pilotoimaan kansallista Finna-käyttöliittymää jo lähikuukausina. Kohasta Finnaan siirtyminen edellyttää Koha-kirjastojen yhteistä Koha-versiota ja Koha-Finna-rajapinnan rakentamista. Opinnäytetyön laajaa aineistoa voidaan hyödyntää sekä avoimen lähdekoodin että kirjastojärjestelmien opetuksessa. Oulun seudun kirjastoalan opiskelijoita ehdotetaan mukaan tuleviin OUTI-Finna-asiakasliittymän käyttäjätestauksiin ja ideoimaan Kohan kehittämistyötä yhdessä kirjastohenkilökunnan kanssa lisää käyttäjälähtöiseen suuntaan.