Appreciative Encounter in the Child Care Services of Mannerheim League for Child Welfare
Hytönen, Dora; Matikainen, Hanna (2016)
Hytönen, Dora
Matikainen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100714920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100714920
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida kuinka Uudenmaanpiirin Mannerheimin lastensuojeluliiton välittämät lasten hoitajat kokevat arvostavan kohtaamisen työssään. Materiaali kerättiin Uudenmaanpiirin Mannerheimin Lastensuojeluliiton kautta Uudenmaan alueelta työskenteleviltä lasten hoitajilta. Mannerheimin Lastensuojeluliiton päätehtävä on edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia.
Haastattelukysymys oli kuinka lasten hoitajat kokevat arvostavan kohtaamisen työssään. Aihetta tutkittiin kolmesta eri näkökulmasta; arvostava kohtaaminen lapsen kanssa, arvostava kohtaaminen vanhemman kanssa, ja vanhemman arvostava kohtaaminen lasten hoitajan kanssa.
Teoriat valikoituivat arvostavaa kohtaamista tutkiessamme. Arvostava kohtaaminen rakentuu monien asioiden kautta, tästä syystä useampia teorioita on tarkasteltu. Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi arvostava kohtaaminen, dialogisuus ja asiakaslähtöisyys. Teoriapohjaamme kuului myös lapsen kehitys, sillä se on lasten hoidon keskiössä.
Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluissa, joihin osallistui yhteensä 192 lasten hoitajaa. Aineisto kerättiin sekä analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Aineistoista kävi ilmi, että lasten hoitajat kokevat arvostavan kohtaamisen rakentuvan eritavoin näkökulmista riippuen. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa arvostavasta kohtaamisesta asiakastyössä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto voi hyödyntää analyysiä lasten hoitotoiminnan kehityksessä.
Haastattelukysymys oli kuinka lasten hoitajat kokevat arvostavan kohtaamisen työssään. Aihetta tutkittiin kolmesta eri näkökulmasta; arvostava kohtaaminen lapsen kanssa, arvostava kohtaaminen vanhemman kanssa, ja vanhemman arvostava kohtaaminen lasten hoitajan kanssa.
Teoriat valikoituivat arvostavaa kohtaamista tutkiessamme. Arvostava kohtaaminen rakentuu monien asioiden kautta, tästä syystä useampia teorioita on tarkasteltu. Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi arvostava kohtaaminen, dialogisuus ja asiakaslähtöisyys. Teoriapohjaamme kuului myös lapsen kehitys, sillä se on lasten hoidon keskiössä.
Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluissa, joihin osallistui yhteensä 192 lasten hoitajaa. Aineisto kerättiin sekä analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Aineistoista kävi ilmi, että lasten hoitajat kokevat arvostavan kohtaamisen rakentuvan eritavoin näkökulmista riippuen. Opinnäytetyö tarjoaa tietoa arvostavasta kohtaamisesta asiakastyössä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto voi hyödyntää analyysiä lasten hoitotoiminnan kehityksessä.