Näöntutkijaksi netissä : verkko-oppimateriaalia näöntutkimustesteistä
Saarnikko, Saara; Saukkonen, Noora; Tuikka, Emilia (2016)
Saarnikko, Saara
Saukkonen, Noora
Tuikka, Emilia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Metropolia Ammattikorkeakoulun optometrian opiskelijoille suomenkielinen apuväline näöntutkimustestien opiskeluun, sillä näöntutkimustesteistä on vaikeasti löydettävissä suomenkielistä oppimateriaalia. Työnä toteutettiin verkkokurssi Moodle-oppimisympäristöön, johon koottiin oppimateriaalia opiskelijoille teetetyn kyselyn perusteella vaikeimmiksi koetuista aiheista. Oppimateriaali luotiin sellaiseksi, että se on ymmärrettävää opiskelijoille, jotka opiskelevat aihetta ensimmäistä kertaa. Oppimateriaali on verkossa helposti saatavilla yhdeltä sivustolta. Moodleen rakennetun oppimateriaalin lisäksi opinnäytetyö koostuu raportista, jossa kuvaillaan projektin etenemistä ja verkkokurssin rakennetta.
Opiskelijoille suunnatulla kyselyllä haluttiin selvittää, mitkä näöntutkimustestit koettiin hankalimmiksi oppia tai ymmärtää niiden opiskelun alkuvaiheessa ja minkälaista materiaalia opiskelijat toivoisivat lisää opettajien luentojen lisäksi. Hankalimmiksi koettiin skiaskopia, ristisylinteri ja bichrome balance -testi, jotka valikoituivat oppimateriaalin kolmeksi eri oppitunniksi. Oppimateriaalissa on hyödynnetty opiskelijoiden toiveiden mukaisesti video- ja kuvamateriaalia yhdistettynä asiatekstiin. Oppitunneilla käsitellään testien perusteita sekä niiden tekemistä vaiheittain. Jokaisen oppitunnin lopussa on tehtäväosio, jonka avulla opiskelija pystyy kartoittamaan osaamistaan monivalintakysymysten kautta.
Verkkokurssia testasi ryhmä optometrian opiskelijoita, jotka olivat viimeisimpinä opiskelleet kurssilla käsitellyt aiheet. Opiskelijat tutustuivat oppitunteihin ja vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa oli kysymyksiä verkkokurssin yleisilmeestä, toimivuudesta ja hyödyllisyydestä oppimisen tukena. Opiskelijoiden antaman palautteen perusteella verkkokurssiin tehtiin parantavia muutoksia.
Näöntutkiminen on optikon ydinosaamista ja kuuluu jokaiseen työpäivään. Näöntutkimustestien teorian ymmärtäminen ja yhdistäminen käytäntöön voi olla aluksi hankalaa. Tässä työssä luodussa oppimateriaalissa kuvilla ja videoilla on pyritty tukemaan tekstiä ja helpottamaan asian ymmärtämistä. Työ on ajankohtainen, sillä opetus muuttuu yhä enemmän verkon kautta tapahtuvaksi. Verkossa oleva tieto on opiskelijoiden saatavilla missä ja milloin vain.
Opiskelijoille suunnatulla kyselyllä haluttiin selvittää, mitkä näöntutkimustestit koettiin hankalimmiksi oppia tai ymmärtää niiden opiskelun alkuvaiheessa ja minkälaista materiaalia opiskelijat toivoisivat lisää opettajien luentojen lisäksi. Hankalimmiksi koettiin skiaskopia, ristisylinteri ja bichrome balance -testi, jotka valikoituivat oppimateriaalin kolmeksi eri oppitunniksi. Oppimateriaalissa on hyödynnetty opiskelijoiden toiveiden mukaisesti video- ja kuvamateriaalia yhdistettynä asiatekstiin. Oppitunneilla käsitellään testien perusteita sekä niiden tekemistä vaiheittain. Jokaisen oppitunnin lopussa on tehtäväosio, jonka avulla opiskelija pystyy kartoittamaan osaamistaan monivalintakysymysten kautta.
Verkkokurssia testasi ryhmä optometrian opiskelijoita, jotka olivat viimeisimpinä opiskelleet kurssilla käsitellyt aiheet. Opiskelijat tutustuivat oppitunteihin ja vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa oli kysymyksiä verkkokurssin yleisilmeestä, toimivuudesta ja hyödyllisyydestä oppimisen tukena. Opiskelijoiden antaman palautteen perusteella verkkokurssiin tehtiin parantavia muutoksia.
Näöntutkiminen on optikon ydinosaamista ja kuuluu jokaiseen työpäivään. Näöntutkimustestien teorian ymmärtäminen ja yhdistäminen käytäntöön voi olla aluksi hankalaa. Tässä työssä luodussa oppimateriaalissa kuvilla ja videoilla on pyritty tukemaan tekstiä ja helpottamaan asian ymmärtämistä. Työ on ajankohtainen, sillä opetus muuttuu yhä enemmän verkon kautta tapahtuvaksi. Verkossa oleva tieto on opiskelijoiden saatavilla missä ja milloin vain.