Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma : FitPit Oy
Martemaa, Nea (2016)
Martemaa, Nea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118622
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma FitPit Oy:lle, erilaisia uinninopetuspalveluita tarjoavalle pienyritykselle. FitPit Oy harjoittaa toimintaansa pääkaupunkiseudun lisäksi myös Tampereella ja Turussa. Opinnäytetyön tavoite oli luoda selkeä, helposti toteutettavissa oleva sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla toimeksiantajayritys pystyy tavoittamaan uusia asiakkaita sosiaalisen median välityksellä. Suunnitelmalla tavoitellaan uusien asiakkaiden lisäksi uusia seuraajia ja tykkääjiä yrityksen sosiaalisen median kanaviin.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen työ, joka muodostuu viitekehyksestä ja sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää ja sen toteuttamisen pääkanavaa, sosiaalista mediaa. Lisäksi viitekehyksessä tarkastellaan internetiä markkinointialustana sekä sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia. Markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa käsiteltäessä pyrittiin nostamaan esiin ne seikat, jotka olivat toimeksiantajayrityksen kannalta oleellisia. Suunnitelma on viitekehyksen aineiston pohjalta laadittu lyhyen ajanjakson sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sijoittuu joulukuuhun 2016. Markkinointiviestinnän pääkanavana toimii yrityksen jo käyttämät sosiaalisen median kanavat, Facebook, Instagram sekä blogi. Koska markkinointiviestintäsuunnitelma on tarkoitettu ainoastaan FitPit Oy:n sisäiseen käyttöön, jätettiin se pois julkaistavasta opinnäytetyöstä.
Pienenä yrityksenä toimeksiantajalla ei ole ollut resursseja panostaa sosiaaliseen mediaan, sen suunnitteluun tai toteuttamiseen. Nyt kun pohjustus on tehty ja suunta sosiaaliselle medialle on luotu, yrityksen on helppo lähteä parantamaan markkinointiviestintäänsä ja läsnäoloaan sosiaalisen median kanavissa. Suunnitelma tarjoaa toimeksiantajalle valmiit ohjenuorat markkinointiviestinnän toteuttamiseen.
Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen työ, joka muodostuu viitekehyksestä ja sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestintää ja sen toteuttamisen pääkanavaa, sosiaalista mediaa. Lisäksi viitekehyksessä tarkastellaan internetiä markkinointialustana sekä sosiaalista mediaa osana yrityksen markkinointia. Markkinointiviestintää ja sosiaalista mediaa käsiteltäessä pyrittiin nostamaan esiin ne seikat, jotka olivat toimeksiantajayrityksen kannalta oleellisia. Suunnitelma on viitekehyksen aineiston pohjalta laadittu lyhyen ajanjakson sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma, joka sijoittuu joulukuuhun 2016. Markkinointiviestinnän pääkanavana toimii yrityksen jo käyttämät sosiaalisen median kanavat, Facebook, Instagram sekä blogi. Koska markkinointiviestintäsuunnitelma on tarkoitettu ainoastaan FitPit Oy:n sisäiseen käyttöön, jätettiin se pois julkaistavasta opinnäytetyöstä.
Pienenä yrityksenä toimeksiantajalla ei ole ollut resursseja panostaa sosiaaliseen mediaan, sen suunnitteluun tai toteuttamiseen. Nyt kun pohjustus on tehty ja suunta sosiaaliselle medialle on luotu, yrityksen on helppo lähteä parantamaan markkinointiviestintäänsä ja läsnäoloaan sosiaalisen median kanavissa. Suunnitelma tarjoaa toimeksiantajalle valmiit ohjenuorat markkinointiviestinnän toteuttamiseen.