Pankkipalveluiden kehittäminen nuorille aikuisille
Alén, Jaakko (2016)
Alén, Jaakko
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819550
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään 18-25-vuotiaiden nuorten aikuisten asenteita pankkipalveluihin, sekä nuoria kuluttajina ja pankin asiakkaina. Tämä opinnäytetyö vastaa mm. kysymyksiin, mikä saa nuoren suosittelemaan pankkia kavereilleen, ja siihen mitä asioita nuoret haluavat hoitaa pankissa, verkkopankin sijaan. Johtopäätöksiin ja kehitysehdotuksiin päästään analysoimalla tutkimusta, joka koostuu kyselystä ja haastatteluista, sekä vertaamalla sitä aiempiin tutkimuksiin aiheesta.
Teoriaosuudessa määritellään opinnäytetyön keskeiset käsitteet, sekä käsitellään sitä millaisen asiakasryhmän nuoret muodostavat kuluttajina ja pankin asiakkaina. Teoriaosuuden lopussa on tiivistelmät kahdesta aiemmasta tutkimuksesta, jotka käsittelevät samaa aihetta - nuorten asenteita pankkipalveluita kohtaan. Nämä tutkimukset tukevat tämän opinnäytetyön esittämiä havaintoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena joulukuussa 2014. Kysely lähetettiin Facebookissa yksityisviestin liitteenä, ja haastattelut tehtiin tammikuussa 2015 kasvotusten. Tutkimus koostuu 14 nuoren kyselyvastauksista, sekä heistä kahdelle pankkipalveluista kiinnostuneelle toteutetuista haastatteluista. Tuloksista käy ilmi hinnan ja laadun saama tasapuolinen painoarvo, ja se että nuoret kokevat pankkipalveluiden olevan ajan tasalla.
Teoriaosuudessa määritellään opinnäytetyön keskeiset käsitteet, sekä käsitellään sitä millaisen asiakasryhmän nuoret muodostavat kuluttajina ja pankin asiakkaina. Teoriaosuuden lopussa on tiivistelmät kahdesta aiemmasta tutkimuksesta, jotka käsittelevät samaa aihetta - nuorten asenteita pankkipalveluita kohtaan. Nämä tutkimukset tukevat tämän opinnäytetyön esittämiä havaintoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena joulukuussa 2014. Kysely lähetettiin Facebookissa yksityisviestin liitteenä, ja haastattelut tehtiin tammikuussa 2015 kasvotusten. Tutkimus koostuu 14 nuoren kyselyvastauksista, sekä heistä kahdelle pankkipalveluista kiinnostuneelle toteutetuista haastatteluista. Tuloksista käy ilmi hinnan ja laadun saama tasapuolinen painoarvo, ja se että nuoret kokevat pankkipalveluiden olevan ajan tasalla.