Kansainvälinen yhteistyö Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksessa
Koivisto, Kaisa; Serlo, Kaijaleena (2016)
Koivisto, Kaisa
Serlo, Kaijaleena
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-139-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-139-5
Tiivistelmä
Korkeakouluilla on kansallisia ja kansainvälisiä tukiverkostoja tutkintokoulutuksen kansainvälistymisen edistämiseksi. Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksen kansainvälisyys näkyy pääasiassa opiskelija- ja opettajavaihtoina, yhteistyöhankkeina ja -kursseina. Opetuksen tarjontaa englannin kielellä on lisätty.
Tulevaisuudessa opetusta ja koulutusta englannin kielellä tulee tutkia ja kehittää arvioimalla toiminnan onnistumista opiskelijoiden oppimisen edistämisen näkökulmasta. Lisäksi tulee tutkia, miten kansainväliset vaihto-opiskelijat ovat osallistuneet opintojaksoille, kuinka paljon he ovat suorittaneet tarjonnassa olevia opintoja ja miten heidän oppimisensa ja osaamisensa ovat edistyneet kyseisiä opintojaksoja suorittamalla. Yksi merkittävä haasteolisi suunnitella ja toteuttaa englanninkielinen sairaanhoitajakoulutus, jolloin ulkomaalaisten opiskelijoiden mahdollisuus opiskella sairaanhoitajan ammattia kansainvälisessä Oulussa mahdollistuisi paremmin. Lisäksi kansainvälisiä hankkeita tulisi ideoida, suunnitella ja toteuttaa sekä kehittää enemmän yhdessä. Sairaanhoitajakoulutuksen kansainvälisyyttä pitäisi myös lisätä koulutusviennillä.
Oulun ammattikorkeakoulussa toteutettava sairaanhoitajakoulutus on korkealaatuista. Koulutuksessa on kehitetty uusia tapoja oppia erilaisissa monialaisissa oppimisympäristöissä. Näiden oppimisympäristöjen koulutuksellista vientiä laajemmin tulisi edelleen kehittää.
Tulevaisuudessa opetusta ja koulutusta englannin kielellä tulee tutkia ja kehittää arvioimalla toiminnan onnistumista opiskelijoiden oppimisen edistämisen näkökulmasta. Lisäksi tulee tutkia, miten kansainväliset vaihto-opiskelijat ovat osallistuneet opintojaksoille, kuinka paljon he ovat suorittaneet tarjonnassa olevia opintoja ja miten heidän oppimisensa ja osaamisensa ovat edistyneet kyseisiä opintojaksoja suorittamalla. Yksi merkittävä haasteolisi suunnitella ja toteuttaa englanninkielinen sairaanhoitajakoulutus, jolloin ulkomaalaisten opiskelijoiden mahdollisuus opiskella sairaanhoitajan ammattia kansainvälisessä Oulussa mahdollistuisi paremmin. Lisäksi kansainvälisiä hankkeita tulisi ideoida, suunnitella ja toteuttaa sekä kehittää enemmän yhdessä. Sairaanhoitajakoulutuksen kansainvälisyyttä pitäisi myös lisätä koulutusviennillä.
Oulun ammattikorkeakoulussa toteutettava sairaanhoitajakoulutus on korkealaatuista. Koulutuksessa on kehitetty uusia tapoja oppia erilaisissa monialaisissa oppimisympäristöissä. Näiden oppimisympäristöjen koulutuksellista vientiä laajemmin tulisi edelleen kehittää.