Yhteistyö on mahdollisuus ja haaste lapsiperhepalveluissa
Honkanen, Hilkka (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Honkanen, Hilkka
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-140-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-140-1
Tiivistelmä
Lapsiperhepalvelut kunnissa ovat monen hallintokunnan ja ammattiryhmän vastuulla. Tutkimusten mukaan palvelut näyttävät lapsiperheille sirpaleisilta, eivätkä aina vastaa perheen tarpeisiin. Moniammatillinen yhteistyö käsitteenä liitetään eri alojen ammattilaisten väliseen yhteistyöhön. Moniammatillisen yhteistyön kehittämisen tarvetta lapsiperheiden palvelujärjestelmässä perustellaan erityisesti ehkäisevän työn näkökulmasta. Yhteistyön puute voi vaikeuttaa perheen tuen tarpeen tunnistamista riittävän varhain ja johtaa sitä kautta lasten ja perheen ongelmien vaikeutumiseen ja kasaantumiseen. Moniammatillisen yhteistyön kuvauksissa nousee esiin kaksi vastakkaista näkökulmaa: yhteistyö nähdään joko mahdollisuutena tai haasteena. Parhaimmillaan asiantuntijuus vahvistuu asiakkaan eduksi, kun eri alojen ammattilaiset ratkaisevat yhdessä käytännössä ilmeneviä ongelmia. Yhteistyön haasteeksi voi koitua tiedon puute toisten ammattilaisten osaamisesta ja työtehtävistä, työn kuormitus, asiantuntijakeskeisyys sekä toiminnan pirstaleisuus.
Moniammatillinen yhteistyö edellyttää keskustelevaa kulttuuria, jossa arvo- ja tietopohja selkiytetään sekä löydetään yhteisen osaamisen alueet ja tunnistetaan omat erityistiedot ja -taidot. Lapsiperhepalvelujen ammattilaisten välistä yhteistyötä voidaan kehittää koulutuksella, joka edistää vastavuoroista luottamusta ja kunnioitusta, tehokasta ja avointa kommunikointia ja yhteistyökumppaneiden roolien, taitojen ja vastuiden tietoisuutta ja hyväksyntää.
Moniammatillinen yhteistyö edellyttää keskustelevaa kulttuuria, jossa arvo- ja tietopohja selkiytetään sekä löydetään yhteisen osaamisen alueet ja tunnistetaan omat erityistiedot ja -taidot. Lapsiperhepalvelujen ammattilaisten välistä yhteistyötä voidaan kehittää koulutuksella, joka edistää vastavuoroista luottamusta ja kunnioitusta, tehokasta ja avointa kommunikointia ja yhteistyökumppaneiden roolien, taitojen ja vastuiden tietoisuutta ja hyväksyntää.