Muutosmyönteisyyden matkalla lasten kuntoutuksessa
Sipari, Salla; Jeglinsky, Ira; Vänskä, Nea (2016)
Lataukset:
Sipari, Salla
Jeglinsky, Ira
Vänskä, Nea
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-140-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-140-1
Tiivistelmä
Lasten kuntoutuksessa lapsen, perheen ja ammattilaisten yhteistoimijuus on perusta lapsen hyvälle kuntoutukselle. Kuntoutuminen voidaan ymmärtää lapsen ja ympäristön muutos- ja oppimisprosessina, jossa tavoitellaan haluttua muutosta lapsen yksilöllisten tavoitteiden suunnassa.
Tärkeä kysymys onkin, miten muutosmyönteisyyttä parhaiten herätellään ja ylläpidetään eri toimijoilla: lapsen ja perheen, kuntoutusalan ammattilaisten ja lapsen kehitysympäristön näkökulmasta. Muutosmyönteisyyttä voi lähestyä monella tavalla. Tässä artikkelissa sitä lähestytään ensin lasten maailmanmenon kautta edeten pohtimaan asenneympäristön merkitystä.
Tärkeä kysymys onkin, miten muutosmyönteisyyttä parhaiten herätellään ja ylläpidetään eri toimijoilla: lapsen ja perheen, kuntoutusalan ammattilaisten ja lapsen kehitysympäristön näkökulmasta. Muutosmyönteisyyttä voi lähestyä monella tavalla. Tässä artikkelissa sitä lähestytään ensin lasten maailmanmenon kautta edeten pohtimaan asenneympäristön merkitystä.