Inklusiivinen oppimisympäristö – Osallisuutta parhaimmillaan
Koukkari, Marja (2016)
Koukkari, Marja
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-140-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-140-1
Tiivistelmä
”Toiminnan kehittymiseen vaikuttivat positiivinen asennoituminen, joka ilmeni myönteisenä ilmapiirinä ja muutosmyönteisyytenä, ja keskusteleva kulttuuri, joka ilmeni keskustelutaitona ja tietoisuutena asioista.”
Inklusiivinen oppimisympäristö, opiskeluyhteisö kaikille, on kuntoutusta parhaimmillaan henkilölle, joka tarvitsee erityistä tukea ja ohjausta opintojensa eteenpäin saattamisessa. Opettajan asenne ja valmius kohdata erilaisuutta ja kunnioittaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tarpeita muodostaa kuvan opettajan ihmiskäsityksestä. On kyse filosofisesta kysymyksestä ihmisen ainutlaatuisuuden olemassaolossa. Pedagogisesti tämä tarkoittaa aitoa opiskelijalähtöistä toiminta- ja vuorovaikutuskulttuuria.
Inklusiivinen oppimisympäristö asettaa koulutuksen järjestäjät monien haasteiden eteen, mutta samalla se tarjoaa myös mahdollisuuksia uusien ja raikkaiden pedagogisten ratkaisujen etsimiseen, löytämiseen ja kokeilemiseen. Koulutusorganisaation valmius kaikille yhteisen oppimisympäristön mahdollistajana on yhteydessä siihen, kuinka hyvin sen toimintakulttuuri ja strategiset arvopäämäärät kannustavat henkilöstöä avoimeen vuorovaikutukseen, yhteistyöhön, osallisuuteen ja vastuuseen opiskelijalähtöisen pedagogiikan toteuttamisessa ja kehittämisessä. Inklusiivinen oppimisympristö osallistaa kaikki toimijat vaikuttamaan yhteisen hyvän löytämiseen.
Inklusiivinen oppimisympäristö, opiskeluyhteisö kaikille, on kuntoutusta parhaimmillaan henkilölle, joka tarvitsee erityistä tukea ja ohjausta opintojensa eteenpäin saattamisessa. Opettajan asenne ja valmius kohdata erilaisuutta ja kunnioittaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tarpeita muodostaa kuvan opettajan ihmiskäsityksestä. On kyse filosofisesta kysymyksestä ihmisen ainutlaatuisuuden olemassaolossa. Pedagogisesti tämä tarkoittaa aitoa opiskelijalähtöistä toiminta- ja vuorovaikutuskulttuuria.
Inklusiivinen oppimisympäristö asettaa koulutuksen järjestäjät monien haasteiden eteen, mutta samalla se tarjoaa myös mahdollisuuksia uusien ja raikkaiden pedagogisten ratkaisujen etsimiseen, löytämiseen ja kokeilemiseen. Koulutusorganisaation valmius kaikille yhteisen oppimisympäristön mahdollistajana on yhteydessä siihen, kuinka hyvin sen toimintakulttuuri ja strategiset arvopäämäärät kannustavat henkilöstöä avoimeen vuorovaikutukseen, yhteistyöhön, osallisuuteen ja vastuuseen opiskelijalähtöisen pedagogiikan toteuttamisessa ja kehittämisessä. Inklusiivinen oppimisympristö osallistaa kaikki toimijat vaikuttamaan yhteisen hyvän löytämiseen.