Harrastajateatteri tähtää taiteellisesti korkeaan lopputulokseen
Jaskio, Samuli (2017)
Jaskio, Samuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173397
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy tekijänsä työtapaan ohjata taiteellisesti arvokas esitys harrastajateatterissa. Työssä käytetään tekijän kokemuksia hänen aikaisemmista ohjauksistaan ja verrataan niitä teatterikirjallisuuteen. Keskeisenä menetelmänä opinnäytetyössä on oman työskentelyn reflektointi.
Tekijä lähtee kysymyksestä, onko harrastajateatteri oikea paikka ohjaajalle pyrkiä taiteellisesti relevanttiin esitykseen, kun harrastajat koostuvat eritasoista harrastajanäyttelijöistä.
Opinnäytetyö jakautuu seitsemään lukuun. Ensimmäinen luku on johdanto, joka avaa opinnäytetyön sisällön. Toinen luku perustelee, miksi tekijä antaa enemmän lisäarvoa esityksen lopputulokselle kuin sille, että painopiste olisi prosessikeskeisyydessä. Tekijä tarkastelee teatteriharrastajien motiiveja, jotka edesauttavat tai puolestaan haastavat tekijää ohjaajana silloin kun päämäärät ovat fokusoituneet esityksen lopputulokseen.
Kolmannessa luvussa tekijä avaa omaa persoonallisuuttaan ja taustojaan ohjaajana. Neljännessä luvussa tekijä kertoo motiiveistaan tehdä teatteria ja hahmottaa työmetodinsa ohjaustyössä. Viidennessä luvussa tekijä pohtii harrastajateatteria työympäristönä ohjata taiteellisesti relevantti esitys. Siinä tekijä pohtii, miten tekstinäytelmän ja työryhmälähtöisen esityksen ohjaukset eroavat toisistaan harrastajateatterissa. Kuudes luku pitää sisällään tekijän prosessikuvauksen tämän ohjaamasta harrastajateatteriesityksestä, minkä kautta lukijalle hahmottuu paremmin, mitä taiteellisesti korkeaan lopputulokseen pyrkiminen kyseisessä produktiossa on ollut. Seitsemäs luku pitää sisällään loppupohdinnan prosessikuvauksen yhteenvedosta ja opinnäytteen aiheesta.
Lopussa tekijä päätyy lopputulokseen, että taiteellisesti korkealaatuinen esitys on mahdollista toteuttaa harrastajateatterissa. Tekstipohjaisen esityksen toteuttaminen on suhteessa vaikeampaa ja vaatii kovemman työpanoksen verrattuna työryhmälähtöiseen esitykseen.
Tekijä lähtee kysymyksestä, onko harrastajateatteri oikea paikka ohjaajalle pyrkiä taiteellisesti relevanttiin esitykseen, kun harrastajat koostuvat eritasoista harrastajanäyttelijöistä.
Opinnäytetyö jakautuu seitsemään lukuun. Ensimmäinen luku on johdanto, joka avaa opinnäytetyön sisällön. Toinen luku perustelee, miksi tekijä antaa enemmän lisäarvoa esityksen lopputulokselle kuin sille, että painopiste olisi prosessikeskeisyydessä. Tekijä tarkastelee teatteriharrastajien motiiveja, jotka edesauttavat tai puolestaan haastavat tekijää ohjaajana silloin kun päämäärät ovat fokusoituneet esityksen lopputulokseen.
Kolmannessa luvussa tekijä avaa omaa persoonallisuuttaan ja taustojaan ohjaajana. Neljännessä luvussa tekijä kertoo motiiveistaan tehdä teatteria ja hahmottaa työmetodinsa ohjaustyössä. Viidennessä luvussa tekijä pohtii harrastajateatteria työympäristönä ohjata taiteellisesti relevantti esitys. Siinä tekijä pohtii, miten tekstinäytelmän ja työryhmälähtöisen esityksen ohjaukset eroavat toisistaan harrastajateatterissa. Kuudes luku pitää sisällään tekijän prosessikuvauksen tämän ohjaamasta harrastajateatteriesityksestä, minkä kautta lukijalle hahmottuu paremmin, mitä taiteellisesti korkeaan lopputulokseen pyrkiminen kyseisessä produktiossa on ollut. Seitsemäs luku pitää sisällään loppupohdinnan prosessikuvauksen yhteenvedosta ja opinnäytteen aiheesta.
Lopussa tekijä päätyy lopputulokseen, että taiteellisesti korkealaatuinen esitys on mahdollista toteuttaa harrastajateatterissa. Tekstipohjaisen esityksen toteuttaminen on suhteessa vaikeampaa ja vaatii kovemman työpanoksen verrattuna työryhmälähtöiseen esitykseen.