Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Tonttu on hiiren tai muurahaisen kokoinen" : Multisensorinen tila rauhoittumisen paikkana

Hallikainen, Jessica (2017)

 
Avaa tiedosto
Hallikainen_Jessica.pdf (41.12Mt)
Lataukset: 


Hallikainen, Jessica
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704235145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa 2—5-vuotiaille lapsille multisensorista toimintaa. Tavoitteena oli antaa lapsille mahdollisuus rauhoittumiseen päiväkotiarjen keskellä sekä tuoda esille erilaisia keinoja lasten stressin lieventämiseen ja rauhoittumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä helsinkiläisen päiväkoti Tähti Tammen kanssa. Tähti Tammen 2—5-vuotiaat lapset osallistuivat multisensoriseen toimintaan.

Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Jokainen lapsi pääsi tutustumaan rakennettuun jouluiseen multisensoriseen tilaan, josta puhuttiin lasten kanssa Tontun majana. Lapsille luetun Tontulta saadun kirjeen jälkeen lapset astuivat multisensoriseen tilaan, jossa he saivat tutkia tilaa vapaasti kaikilla aisteillaan. Hyödynsin työssäni tietoisen läsnäolon sekä multisensorisen toiminnan menetelmää. Kummankin menetelmän avulla voidaan helpottaa lapsen stressiä ja edesauttaa rauhoittumista. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi varhaiskasvatus, multisensorinen toiminta ja tietoinen läsnäolo.

Toimintaa arvioitiin havainnoimalla ja keskustelemalla lasten kanssa lyhyesti toiminnan jälkeen. Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin myös kyselylomakkeella, jotka annettiin päiväkodin työntekijöille täytettäviksi. Toimintaa dokumentoitiin valokuvaamalla multisensorista tilaa.

Tuloksien perusteella lapset saivat multisensorisesta tilasta yksilöllisiä kokemuksia. Suurin osa lapsista oli tilassa ollessaan avoimia, valppaita ja uteliaita, ja heistä näki, kuinka he uppoutuivat kaikilla aisteillaan mielikuvitusmaailmaan. Henkilökunnan palautteen perusteella multisensorinen toiminta koettiin hyvänä ja rentouttavana menetelmänä arjen desipelien keskellä, ja he olivat valmiita soveltamaan sitä omassa työssään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste