Näytä suppeat kuvailutiedot

"Tonttu on hiiren tai muurahaisen kokoinen" : Multisensorinen tila rauhoittumisen paikkana

Hallikainen, Jessica (2017)

dc.contributor.authorHallikainen, Jessica-
dc.date.accessioned2017-04-24T07:45:56Z
dc.date.available2017-04-24T07:45:56Z
dc.date.issued2017-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201704235145-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/125029
dc.description.abstractOpinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa 2—5-vuotiaille lapsille multisensorista toimintaa. Tavoitteena oli antaa lapsille mahdollisuus rauhoittumiseen päiväkotiarjen keskellä sekä tuoda esille erilaisia keinoja lasten stressin lieventämiseen ja rauhoittumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä helsinkiläisen päiväkoti Tähti Tammen kanssa. Tähti Tammen 2—5-vuotiaat lapset osallistuivat multisensoriseen toimintaan. Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Jokainen lapsi pääsi tutustumaan rakennettuun jouluiseen multisensoriseen tilaan, josta puhuttiin lasten kanssa Tontun majana. Lapsille luetun Tontulta saadun kirjeen jälkeen lapset astuivat multisensoriseen tilaan, jossa he saivat tutkia tilaa vapaasti kaikilla aisteillaan. Hyödynsin työssäni tietoisen läsnäolon sekä multisensorisen toiminnan menetelmää. Kummankin menetelmän avulla voidaan helpottaa lapsen stressiä ja edesauttaa rauhoittumista. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi varhaiskasvatus, multisensorinen toiminta ja tietoinen läsnäolo. Toimintaa arvioitiin havainnoimalla ja keskustelemalla lasten kanssa lyhyesti toiminnan jälkeen. Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin myös kyselylomakkeella, jotka annettiin päiväkodin työntekijöille täytettäviksi. Toimintaa dokumentoitiin valokuvaamalla multisensorista tilaa. Tuloksien perusteella lapset saivat multisensorisesta tilasta yksilöllisiä kokemuksia. Suurin osa lapsista oli tilassa ollessaan avoimia, valppaita ja uteliaita, ja heistä näki, kuinka he uppoutuivat kaikilla aisteillaan mielikuvitusmaailmaan. Henkilökunnan palautteen perusteella multisensorinen toiminta koettiin hyvänä ja rentouttavana menetelmänä arjen desipelien keskellä, ja he olivat valmiita soveltamaan sitä omassa työssään.fi
dc.description.abstractThe purpose of this Bachelor’s Thesis was to plan and execute a multisensory activity for 2—5-year-old children. The goal was to give the children an opportunity to calm down during the daily daycare schedule and to bring out various ways to relieve children’s stress and to help them calm down. This thesis was carried out in co-operation with a kindergarten called Tähti Tammi in Helsinki. Those children at Tähti Tammi who were aged two to five took part in the multisensory activity. The thesis was functional. Each child was given an opportunity to experience a Christmassy multisensory environment, which was referred to as the Elf’s hut. After reading a letter from the Elf, the children stepped into the multisensory space, where they could explore the space with all their senses. The methods used in this thesis were conscious awareness and multisensory activity. Both methods can help relieve a child’s stress and support the child in calming down. The theoretical framework for this thesis was early childhood education, multisensory activity and conscious awareness. The activity was evaluated by observing the children and by talking to them briefly after the activity. A questionnaire was used to evaluate whether the goals had been achieved. The questionnaire was filled in by the kindergarten staff. The activity was documented by photographing the multisensory space. According to the results, the children experienced the multisensory space in versatile personal ways. Most of the children were open, alert, and curious in the space, and one could see how they immersed into the imaginary world with all their senses. Ac- cording to the feedback from the staff, the multisensory activity was regarded as a good and relaxing method in the midst of the noisy everyday life in the kindergarten, and they were willing to apply it in their own work.en
dc.language.isofin-
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.title"Tonttu on hiiren tai muurahaisen kokoinen" : Multisensorinen tila rauhoittumisen paikkanafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/218-
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordvarhaiskasvatus-
dc.subject.keywordtietoinen läsnäolo-
dc.subject.keywordmultisensorinen toiminta-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.disciplineSosiaalialan tutkinto-ohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot