Lentoasemien tilannekuvan muodostaminen: prosessit ja niiden kehittäminen
Alanne, Joonas (2017)
Alanne, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097087
Tiivistelmä
Turvallisuuskriittisissä ympäristöissä, kuten lentoasemilla, on tärkeää muodostaa organisaation kokonaistoiminnasta tilannekuva, jotta organisaatiota osataan johtaa eri tilanteissa. Insinöörityön tavoitteena on kuvata Finavian hallinnoimien lentoasemien tilannekuvan muodostamisen prosessi ja löytää parannuksia ongelmakohtiin. Lentoasemien tilannekuva muodostetaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimivassa operaatiokeskuksessa APOC:ssa, jossa tilannekuvaa kerätään ja ylläpidetään normaali-, häiriö- ja poikkeustilanteissa. Tilannekuvaa jaetaan eteenpäin Finavian yksiköille, verkostolentoasemille, sidosryhmille ja viranomaisille.
Tutkimuksessa tutustuttiin prosessikehityksen teorioihin ja tilannekuvan muodostamiseen liittyviin haasteisiin. Tutkimuksessa kuvattiin tilannekuvan muodostamisen prosessi ja arvioitiin prosessia lean-oppien mukaisesti. Prosessista oli tavoitteena löytää tehottomat, lisäarvoa tuottamattomat ja henkilöstölle haastavat työvaiheet. Tutkimuksessa sovellettiin tuotantotalouden teorioita palveluliiketoimintaan, huomioiden ilmailualan erityistarpeet.
APOC on yksikkönä uusi, joten hyväksi koettuja toimintatapoja ei ole vielä ehtinyt muodostua kaikille kohdattaville tilanteille. Prosessien kehitykseen ei ole tähän mennessä panostettu riittävästi, eikä henkilökunta ole sitoutunut jatkuvaan kehitykseen. Lentoasemaympäristö kokee ikuista muutosta, joten menetelmien ja tietojärjestelmien on vaikea pysyä mukana muutoksessa.
Tutkimus pohjautui APOC:n henkilökunnalle tehtyyn verkkopohjaiseen kyselytutkimukseen, jonka pohjalta tehtiin kartoitus vallitsevista ongelmista ja ehdotettiin niihin parannusta. Parannusehdotuksia löydettiin menetelmien, yhteistyön ja toimintakulttuurin kehittämiseksi. Ensisijainen parannus menetelmiin on tarkistuslistojen ja toimintaohjeiden kehittäminen sekä päällekkäisten työvaiheiden poistaminen. Yhteistyötä parannetaan vierailuilla yksiköihin ja kehittämällä kaksisuuntaista tilannekuvaviestintää.
Tutkimuksessa tutustuttiin prosessikehityksen teorioihin ja tilannekuvan muodostamiseen liittyviin haasteisiin. Tutkimuksessa kuvattiin tilannekuvan muodostamisen prosessi ja arvioitiin prosessia lean-oppien mukaisesti. Prosessista oli tavoitteena löytää tehottomat, lisäarvoa tuottamattomat ja henkilöstölle haastavat työvaiheet. Tutkimuksessa sovellettiin tuotantotalouden teorioita palveluliiketoimintaan, huomioiden ilmailualan erityistarpeet.
APOC on yksikkönä uusi, joten hyväksi koettuja toimintatapoja ei ole vielä ehtinyt muodostua kaikille kohdattaville tilanteille. Prosessien kehitykseen ei ole tähän mennessä panostettu riittävästi, eikä henkilökunta ole sitoutunut jatkuvaan kehitykseen. Lentoasemaympäristö kokee ikuista muutosta, joten menetelmien ja tietojärjestelmien on vaikea pysyä mukana muutoksessa.
Tutkimus pohjautui APOC:n henkilökunnalle tehtyyn verkkopohjaiseen kyselytutkimukseen, jonka pohjalta tehtiin kartoitus vallitsevista ongelmista ja ehdotettiin niihin parannusta. Parannusehdotuksia löydettiin menetelmien, yhteistyön ja toimintakulttuurin kehittämiseksi. Ensisijainen parannus menetelmiin on tarkistuslistojen ja toimintaohjeiden kehittäminen sekä päällekkäisten työvaiheiden poistaminen. Yhteistyötä parannetaan vierailuilla yksiköihin ja kehittämällä kaksisuuntaista tilannekuvaviestintää.