Näytä suppeat kuvailutiedot

Lentoasemien tilannekuvan muodostaminen: prosessit ja niiden kehittäminen

Alanne, Joonas (2017)

dc.contributor.authorAlanne, Joonas-
dc.date.accessioned2017-05-10T07:47:47Z
dc.date.available2017-05-10T07:47:47Z
dc.date.issued2017-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201705097087-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/126723
dc.description.abstractTurvallisuuskriittisissä ympäristöissä, kuten lentoasemilla, on tärkeää muodostaa organisaation kokonaistoiminnasta tilannekuva, jotta organisaatiota osataan johtaa eri tilanteissa. Insinöörityön tavoitteena on kuvata Finavian hallinnoimien lentoasemien tilannekuvan muodostamisen prosessi ja löytää parannuksia ongelmakohtiin. Lentoasemien tilannekuva muodostetaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimivassa operaatiokeskuksessa APOC:ssa, jossa tilannekuvaa kerätään ja ylläpidetään normaali-, häiriö- ja poikkeustilanteissa. Tilannekuvaa jaetaan eteenpäin Finavian yksiköille, verkostolentoasemille, sidosryhmille ja viranomaisille. Tutkimuksessa tutustuttiin prosessikehityksen teorioihin ja tilannekuvan muodostamiseen liittyviin haasteisiin. Tutkimuksessa kuvattiin tilannekuvan muodostamisen prosessi ja arvioitiin prosessia lean-oppien mukaisesti. Prosessista oli tavoitteena löytää tehottomat, lisäarvoa tuottamattomat ja henkilöstölle haastavat työvaiheet. Tutkimuksessa sovellettiin tuotantotalouden teorioita palveluliiketoimintaan, huomioiden ilmailualan erityistarpeet. APOC on yksikkönä uusi, joten hyväksi koettuja toimintatapoja ei ole vielä ehtinyt muodostua kaikille kohdattaville tilanteille. Prosessien kehitykseen ei ole tähän mennessä panostettu riittävästi, eikä henkilökunta ole sitoutunut jatkuvaan kehitykseen. Lentoasemaympäristö kokee ikuista muutosta, joten menetelmien ja tietojärjestelmien on vaikea pysyä mukana muutoksessa. Tutkimus pohjautui APOC:n henkilökunnalle tehtyyn verkkopohjaiseen kyselytutkimukseen, jonka pohjalta tehtiin kartoitus vallitsevista ongelmista ja ehdotettiin niihin parannusta. Parannusehdotuksia löydettiin menetelmien, yhteistyön ja toimintakulttuurin kehittämiseksi. Ensisijainen parannus menetelmiin on tarkistuslistojen ja toimintaohjeiden kehittäminen sekä päällekkäisten työvaiheiden poistaminen. Yhteistyötä parannetaan vierailuilla yksiköihin ja kehittämällä kaksisuuntaista tilannekuvaviestintää.fi
dc.description.abstractIn safety-critical environments, such as airports, it is important to know what is going on considering the full scope of processes. The purpose of this study was to describe the pro-cess of assessing situational awareness (SA) in Finavia-operated airports and to find im-provement points for problem areas. The SA of airports in normal, abnormal, and emer-gency situations is assessed in Airport Operations Center (APOC), located at the Helsinki Airport. SA is then distributed to other Finavia departments, network airports, stakeholders and authorities. The focus of this thesis was to study the theories of process development and challenges related to forming SA. In this study, the process of assessing situational awareness was described and evaluated in accordance with the lean theories. The objective was to find low-performing, non-value-adding processes that are challenging for the personnel. The study utilised industrial engineering theories suitable for service business, considering the specific needs of the aviation industry. APOC is a new unit where tried and tested practices have not yet taken shape in case of all possible situations. The process development in APOC has been insufficient so far and the personnel is not enough committed to progress. The airport environment is facing a constant change, and it is hard for methods and systems to keep up with the change. This study was based on a web survey aimed at APOC personnel, and it was carried out to reveal problems and suggest improvement. Different improvement points were found in the areas of methods, cooperation and cultural activities. Primary improvement for meth-ods is the development of checklists and instructions and removal of overlapping tasks. Cooperation will be improved by visiting different units and by implementing interactive SA-communication.en
dc.language.isofin-
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleLentoasemien tilannekuvan muodostaminen: prosessit ja niiden kehittäminenfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/253-
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordlentoasema-
dc.subject.keywordtilannekuva-
dc.subject.keywordlean-
dc.subject.keywordilmailuala-
dc.subject.degreeprogramfi=Tuotantotalous|sv=Produktionsekonomi|en=Industrial Management|-
dc.subject.disciplineTuotantotalouden tutkinto-ohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot