360-kuvitus
Heleä, Elisa (2017)
Heleä, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117699
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin 360-kuvituksen käyttökohteita ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia laaja-alaisempi kuvapinta tuo mukanaan. Työ keskittyi tarkastelemaan aihetta erityisesti toteutettavaksi kolmiulotteisessa tilassa 3D-ohjelman avulla.
Teoriaosuudessa selvitettiin, mitä 360-kuvitus ja virtuaalitodellisuus (virtual reality, VR) käsitteenä tarkoittavat ja vertailtiin erilaisia VR-laitteita ja julkaisualustoja. Esimerkkien avulla tutustuttiin, millaisia 360-kuvituksia verkkosivuilla on tällä hetkellä tarjolla ja millaisia teknisiä vaateita kuvituksen julkaisulle voi muodostua. Lisäksi osuudessa pohdittiin 360-kuvituksen monipuolisuutta verrattuna rajalliseen kuvatilaan.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin 3D-ohjelmassa 360-kuvitus, joka julkaistiin 360-kuvamateriaalien esittämistä tukevilla julkaisualustoilla. Tärkeänä lähtökohtana oli kuvituksen toimiminen myös kannettavissa mobiililaitteissa. Lisäksi kuvituksen suunnittelussa ja toteutuksessa otettiin erityisesti huomioon sen lopullinen julkaistavuus henkilökohtaisessa portfoliossa.
Lopullinen 360-kuvitus toimii teoria- ja toimintaosuudessa kartoitettujen pohjatietojen ja suunnitelmien mukaisesti. Laaja-alainen kuvapinta tarjoaa kuvittajalle alustan toteuttaa viesti tai tarina moniulotteisesti erilaisin kuvataiteen keinoin. 360-kuvitus luo kentän tarinankerronnalle ja antaa mahdollisuuden vierailla virtuaalitodellisuudessa.
Teoriaosuudessa selvitettiin, mitä 360-kuvitus ja virtuaalitodellisuus (virtual reality, VR) käsitteenä tarkoittavat ja vertailtiin erilaisia VR-laitteita ja julkaisualustoja. Esimerkkien avulla tutustuttiin, millaisia 360-kuvituksia verkkosivuilla on tällä hetkellä tarjolla ja millaisia teknisiä vaateita kuvituksen julkaisulle voi muodostua. Lisäksi osuudessa pohdittiin 360-kuvituksen monipuolisuutta verrattuna rajalliseen kuvatilaan.
Toiminnallisessa osuudessa luotiin 3D-ohjelmassa 360-kuvitus, joka julkaistiin 360-kuvamateriaalien esittämistä tukevilla julkaisualustoilla. Tärkeänä lähtökohtana oli kuvituksen toimiminen myös kannettavissa mobiililaitteissa. Lisäksi kuvituksen suunnittelussa ja toteutuksessa otettiin erityisesti huomioon sen lopullinen julkaistavuus henkilökohtaisessa portfoliossa.
Lopullinen 360-kuvitus toimii teoria- ja toimintaosuudessa kartoitettujen pohjatietojen ja suunnitelmien mukaisesti. Laaja-alainen kuvapinta tarjoaa kuvittajalle alustan toteuttaa viesti tai tarina moniulotteisesti erilaisin kuvataiteen keinoin. 360-kuvitus luo kentän tarinankerronnalle ja antaa mahdollisuuden vierailla virtuaalitodellisuudessa.