Näytä suppeat kuvailutiedot

360-kuvitus

Heleä, Elisa (2017)

dc.contributor.authorHeleä, Elisa-
dc.date.accessioned2017-05-12T09:56:34Z
dc.date.available2017-05-12T09:56:34Z
dc.date.issued2017-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201705117699-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/127190
dc.description.abstractOpinnäytetyössä tutkittiin 360-kuvituksen käyttökohteita ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia laaja-alaisempi kuvapinta tuo mukanaan. Työ keskittyi tarkastelemaan aihetta erityisesti toteutettavaksi kolmiulotteisessa tilassa 3D-ohjelman avulla. Teoriaosuudessa selvitettiin, mitä 360-kuvitus ja virtuaalitodellisuus (virtual reality, VR) käsitteenä tarkoittavat ja vertailtiin erilaisia VR-laitteita ja julkaisualustoja. Esimerkkien avulla tutustuttiin, millaisia 360-kuvituksia verkkosivuilla on tällä hetkellä tarjolla ja millaisia teknisiä vaateita kuvituksen julkaisulle voi muodostua. Lisäksi osuudessa pohdittiin 360-kuvituksen monipuolisuutta verrattuna rajalliseen kuvatilaan. Toiminnallisessa osuudessa luotiin 3D-ohjelmassa 360-kuvitus, joka julkaistiin 360-kuvamateriaalien esittämistä tukevilla julkaisualustoilla. Tärkeänä lähtökohtana oli kuvituksen toimiminen myös kannettavissa mobiililaitteissa. Lisäksi kuvituksen suunnittelussa ja toteutuksessa otettiin erityisesti huomioon sen lopullinen julkaistavuus henkilökohtaisessa portfoliossa. Lopullinen 360-kuvitus toimii teoria- ja toimintaosuudessa kartoitettujen pohjatietojen ja suunnitelmien mukaisesti. Laaja-alainen kuvapinta tarjoaa kuvittajalle alustan toteuttaa viesti tai tarina moniulotteisesti erilaisin kuvataiteen keinoin. 360-kuvitus luo kentän tarinankerronnalle ja antaa mahdollisuuden vierailla virtuaalitodellisuudessa.fi
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to study 360-degree illustration. The goal was to find out what kind of possibilities and challenges the 360 illustration, with its wider and deeper image surface, could bring. The study focused on creating a 360 illustration in the three-dimensional (3D) world using 3D software. The theoretical part of the thesis was to introduce the phenomenon of 360 illustration and virtual reality (VR). Comparisons between selected VR headsets and publishing platforms were explored. The theoretical part introduced examples of 360 illustrations that are currently published on the internet. Also, the advantage of 360 illustrations, in image area and story-telling possibilities, over traditional illustrations with their comparatively restricted image area, were considered. The practical part was to create a 360 illustration using 3D software. The final illustration was to be published on internet platforms that support 360-degree content. Important aspects of the 360 illustration were that it would work on mobile devices and could be published in a personal portfolio. The final 360 illustration functions according to mapped information that were gathered in the theoretical and practical parts. The wider-ranged image offers to an illustrator – among the large range of styles and techniques of art - a platform to bring to life a message, or a story, in multidimensional ways. The 360 illustration brings a unique platform to storytelling and gives an opportunity to travel in virtual reality.en
dc.language.isofin-
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.title360-kuvitusfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/204-
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keyword360-kuvitus-
dc.subject.keyword360-
dc.subject.keyword3D-
dc.subject.keywordVR-
dc.subject.keywordvirtuaalitodellisuus-
dc.subject.specialization3D-animointi ja -visualisointi-
dc.subject.degreeprogramfi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media|-
dc.subject.disciplineViestinnän tutkinto-ohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot