Draamainterventioilla tulevaisuuksiin
Myllyoja, Jouko (2017)
Myllyoja, Jouko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705198978
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena on tuottaa uutta ymmärrystä draamainterventioiden mahdollisuuksista osana i) ennakointia/tulevaisuuden tutkimusta, sekä ii) laadullista tutkimusta. Ensimmäisellä osa-alueella hahmotellaan erityisesti draamainterventioiden ja ennakoinnin välisiä menetelmällisiä yhteyksiä.
Opinnäytteen aineistollisen lähtökohdan muodostavat kaksi puolen päivän mittaista draamatyöpajaa, jotka toteutettiin syksyllä 2016. Työpajat olivat osa ”Dialogi, työ ja tulevaisuus” -hanketta, jonka tavoitteena on 1) luoda uutta avaavia ja olemassa olevaa keskustelua haastavia tavoiteltavia tulevaisuuskuvia tulevaisuuden työstä Suomessa, ja 2) pohjustaa kokeiluita ja selvityksiä, jotka tukevat tulevaisuusselonteon toteuttamista.
Opinnäyte esittää tuloksinaan teoreettisia hahmotelmia draamainterventioiden ja ennakoinnin välisistä yhteyksistä. Käsittelytavassa painotetaan uuden ymmärryksen ja -tiedon luomiseen liittyviä näkökohtia. Laadullisen tutkimuksen kentässä opinnäyte tunnistaa kolme osa-aluetta (tietäminen, oppiminen, viestiminen), joiden parissa tehtävä laadullinen tutkimus olisi tarkoituksenmukaista ja hyödyllistä jatkossa. Tältä osin tarkoitus on kartoittaa sovellettujen draamainterventioiden mahdollisuuksia osana yhteiskunnallista kehittämistä.
Opinnäytteen aineistollisen lähtökohdan muodostavat kaksi puolen päivän mittaista draamatyöpajaa, jotka toteutettiin syksyllä 2016. Työpajat olivat osa ”Dialogi, työ ja tulevaisuus” -hanketta, jonka tavoitteena on 1) luoda uutta avaavia ja olemassa olevaa keskustelua haastavia tavoiteltavia tulevaisuuskuvia tulevaisuuden työstä Suomessa, ja 2) pohjustaa kokeiluita ja selvityksiä, jotka tukevat tulevaisuusselonteon toteuttamista.
Opinnäyte esittää tuloksinaan teoreettisia hahmotelmia draamainterventioiden ja ennakoinnin välisistä yhteyksistä. Käsittelytavassa painotetaan uuden ymmärryksen ja -tiedon luomiseen liittyviä näkökohtia. Laadullisen tutkimuksen kentässä opinnäyte tunnistaa kolme osa-aluetta (tietäminen, oppiminen, viestiminen), joiden parissa tehtävä laadullinen tutkimus olisi tarkoituksenmukaista ja hyödyllistä jatkossa. Tältä osin tarkoitus on kartoittaa sovellettujen draamainterventioiden mahdollisuuksia osana yhteiskunnallista kehittämistä.