dc.contributor.author | Myllyoja, Jouko | - |
dc.date.accessioned | 2017-05-19T07:43:31Z | |
dc.date.available | 2017-05-19T07:43:31Z | |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201705198978 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/128213 | |
dc.description.abstract | Opinnäytteen tavoitteena on tuottaa uutta ymmärrystä draamainterventioiden mahdollisuuksista osana i) ennakointia/tulevaisuuden tutkimusta, sekä ii) laadullista tutkimusta. Ensimmäisellä osa-alueella hahmotellaan erityisesti draamainterventioiden ja ennakoinnin välisiä menetelmällisiä yhteyksiä.
Opinnäytteen aineistollisen lähtökohdan muodostavat kaksi puolen päivän mittaista draamatyöpajaa, jotka toteutettiin syksyllä 2016. Työpajat olivat osa ”Dialogi, työ ja tulevaisuus” -hanketta, jonka tavoitteena on 1) luoda uutta avaavia ja olemassa olevaa keskustelua haastavia tavoiteltavia tulevaisuuskuvia tulevaisuuden työstä Suomessa, ja 2) pohjustaa kokeiluita ja selvityksiä, jotka tukevat tulevaisuusselonteon toteuttamista.
Opinnäyte esittää tuloksinaan teoreettisia hahmotelmia draamainterventioiden ja ennakoinnin välisistä yhteyksistä. Käsittelytavassa painotetaan uuden ymmärryksen ja -tiedon luomiseen liittyviä näkökohtia. Laadullisen tutkimuksen kentässä opinnäyte tunnistaa kolme osa-aluetta (tietäminen, oppiminen, viestiminen), joiden parissa tehtävä laadullinen tutkimus olisi tarkoituksenmukaista ja hyödyllistä jatkossa. Tältä osin tarkoitus on kartoittaa sovellettujen draamainterventioiden mahdollisuuksia osana yhteiskunnallista kehittämistä. | fi |
dc.description.abstract | The aim of the study is to, ii) create a novel understanding on drama interventions as a part of the futures studies/foresight, and 2) to reveal fields of qualitative studies which would increase our understanding on the impacts of drama interventions.
The primary data consists of two drama workshops that were arranged in the autumn 2016. These were part of the research project “Dialogue, Work and Future”, that as an entity was aiming e.g. at creation of novel discussion concerning the futures of work in Finland, and to establish experiments that support the realization of “Government report on the future” results.
As its results, the study constructs the interface between drama interventions and foresight. There, the approach emphasizes the aspects related to the creation of novel understanding and knowledge. In the context of qualitative research, the study identifies three fields of studies – knowing, learning and communicating – that propose interesting directions for further studies when increasing understanding on drama interventions as a part of societal development and change. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Draamainterventioilla tulevaisuuksiin | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/195 | - |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | draamainterventiot | - |
dc.subject.keyword | tulevaisuuden tutkimus | - |
dc.subject.keyword | ennakointi | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | - |
dc.subject.discipline | Esittävän taiteen koulutusohjelma | - |