Verkkokaupan perustaminen vaatetusalan agentuurille : Case: Tinkai Oy
Tähtinen, Salla (2017)
Tähtinen, Salla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111551
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Tinkai Oy, joka on agentuuritoimintaa harjoittava vaatetusalan yritys. Lähtökohtana työlle olivat yrityksen haasteet ajankäytössä runsaslukuisten ja aikaa vievien asiakastapaamisten takia sekä tarve saattaa yrityksen palvelut digiaikaan. Tavoitteena oli suunnitella ja perustaa Tinkai Oy:lle verkkokauppa, joka on tarkoitettu sekä jälleenmyyjille (B2B) että kuluttajille (B2C). Tutkimuskysymyksenä oli ”Millainen verkkokauppa palvelee parhaiten Tinkai Oy:n tarpeita?”
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä olivat asiantuntijahaastattelut ja benchmarking. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina seitsemälle vaatetusalan ammattiostajalle. Viittä erilaista verkkokauppaa vertailtiin ja testikäytettiin benchmarkingin avulla. B2B- ja B2C-kaupankäynnin eroja käsiteltiin teoriatiedon pohjalta. Teoriaa käsiteltiin myös verkkokaupasta ja sen nykytilasta, asiakaspalvelusta, ostokäyttäytymisestä ja markkinoinnista. Opinnäytetyön lopussa esitellään verkkokaupan malliston hankintasuunnitelma, verkkokaupan rakentamisen vaiheet ja valmis verkkokauppa.
Verkkokauppojen vertailusta nousi esille selkeyden ja helppokäyttöisyyden tärkeys sekä sivuston peruselementtien vakiosijoittelun noudattamisen hyödyt. Isojen verkkokauppajättien menestystekijänä ovat erittäin laajan tuotevalikoiman lisäksi tehokas logistiikka ja käyttäjäystävällinen, turhia välivaiheita ostoprosessissa välttävä verkkokauppaohjelmisto.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että tärkeitä seikkoja B2B-verkkokaupassa ovat tuotteiden varastosaldojen näkyminen, hyvät tuotekuvat ja kattavat tuote- ja toimitusaikatiedot. Verkkokaupan käyttämisen tulee olla helppoa ja sivuston selkeä eikä turhia ilmoituksia tilauksen etenemisestä kaivata. Ostajat ovat valmiita käyttämään verkkokauppaa pääasiassa täydennystilauksiin, ja ennakkotilaukset he haluavat tehdä pääsääntöisesti niin, että voivat nähdä malliston.
Pienen verkkokaupan on haastavaa kilpailla isojen verkkokauppojen kanssa, ja tärkeiksi asioiksi muodostuu erottuminen muista ja oman erityisen jutun löytäminen ja sen esiin tuominen. Verkkokaupan käytettävyys ja tuote-esittelyt tulee olla viimeisen asti hiottuja, jotta ne tukevat tuotteiden hyvää näkyvyyttä ja kiinnostavuutta. Markkinointi on ensiarvoisen tärkeää verkkokaupan menestymiselle. Markkinoinnissa on huomioitava kuluttajien ja jälleenmyyjien kaupankäynnin vaatimat erityispiirteet.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä olivat asiantuntijahaastattelut ja benchmarking. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina seitsemälle vaatetusalan ammattiostajalle. Viittä erilaista verkkokauppaa vertailtiin ja testikäytettiin benchmarkingin avulla. B2B- ja B2C-kaupankäynnin eroja käsiteltiin teoriatiedon pohjalta. Teoriaa käsiteltiin myös verkkokaupasta ja sen nykytilasta, asiakaspalvelusta, ostokäyttäytymisestä ja markkinoinnista. Opinnäytetyön lopussa esitellään verkkokaupan malliston hankintasuunnitelma, verkkokaupan rakentamisen vaiheet ja valmis verkkokauppa.
Verkkokauppojen vertailusta nousi esille selkeyden ja helppokäyttöisyyden tärkeys sekä sivuston peruselementtien vakiosijoittelun noudattamisen hyödyt. Isojen verkkokauppajättien menestystekijänä ovat erittäin laajan tuotevalikoiman lisäksi tehokas logistiikka ja käyttäjäystävällinen, turhia välivaiheita ostoprosessissa välttävä verkkokauppaohjelmisto.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että tärkeitä seikkoja B2B-verkkokaupassa ovat tuotteiden varastosaldojen näkyminen, hyvät tuotekuvat ja kattavat tuote- ja toimitusaikatiedot. Verkkokaupan käyttämisen tulee olla helppoa ja sivuston selkeä eikä turhia ilmoituksia tilauksen etenemisestä kaivata. Ostajat ovat valmiita käyttämään verkkokauppaa pääasiassa täydennystilauksiin, ja ennakkotilaukset he haluavat tehdä pääsääntöisesti niin, että voivat nähdä malliston.
Pienen verkkokaupan on haastavaa kilpailla isojen verkkokauppojen kanssa, ja tärkeiksi asioiksi muodostuu erottuminen muista ja oman erityisen jutun löytäminen ja sen esiin tuominen. Verkkokaupan käytettävyys ja tuote-esittelyt tulee olla viimeisen asti hiottuja, jotta ne tukevat tuotteiden hyvää näkyvyyttä ja kiinnostavuutta. Markkinointi on ensiarvoisen tärkeää verkkokaupan menestymiselle. Markkinoinnissa on huomioitava kuluttajien ja jälleenmyyjien kaupankäynnin vaatimat erityispiirteet.