dc.contributor.author | Tähtinen, Salla | - |
dc.date.accessioned | 2017-05-31T17:25:18Z | |
dc.date.available | 2017-05-31T17:25:18Z | |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017053111551 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/130405 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tilaajana oli Tinkai Oy, joka on agentuuritoimintaa harjoittava vaatetusalan yritys. Lähtökohtana työlle olivat yrityksen haasteet ajankäytössä runsaslukuisten ja aikaa vievien asiakastapaamisten takia sekä tarve saattaa yrityksen palvelut digiaikaan. Tavoitteena oli suunnitella ja perustaa Tinkai Oy:lle verkkokauppa, joka on tarkoitettu sekä jälleenmyyjille (B2B) että kuluttajille (B2C). Tutkimuskysymyksenä oli ”Millainen verkkokauppa palvelee parhaiten Tinkai Oy:n tarpeita?”
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä olivat asiantuntijahaastattelut ja benchmarking. Haastattelut tehtiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina seitsemälle vaatetusalan ammattiostajalle. Viittä erilaista verkkokauppaa vertailtiin ja testikäytettiin benchmarkingin avulla. B2B- ja B2C-kaupankäynnin eroja käsiteltiin teoriatiedon pohjalta. Teoriaa käsiteltiin myös verkkokaupasta ja sen nykytilasta, asiakaspalvelusta, ostokäyttäytymisestä ja markkinoinnista. Opinnäytetyön lopussa esitellään verkkokaupan malliston hankintasuunnitelma, verkkokaupan rakentamisen vaiheet ja valmis verkkokauppa.
Verkkokauppojen vertailusta nousi esille selkeyden ja helppokäyttöisyyden tärkeys sekä sivuston peruselementtien vakiosijoittelun noudattamisen hyödyt. Isojen verkkokauppajättien menestystekijänä ovat erittäin laajan tuotevalikoiman lisäksi tehokas logistiikka ja käyttäjäystävällinen, turhia välivaiheita ostoprosessissa välttävä verkkokauppaohjelmisto.
Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että tärkeitä seikkoja B2B-verkkokaupassa ovat tuotteiden varastosaldojen näkyminen, hyvät tuotekuvat ja kattavat tuote- ja toimitusaikatiedot. Verkkokaupan käyttämisen tulee olla helppoa ja sivuston selkeä eikä turhia ilmoituksia tilauksen etenemisestä kaivata. Ostajat ovat valmiita käyttämään verkkokauppaa pääasiassa täydennystilauksiin, ja ennakkotilaukset he haluavat tehdä pääsääntöisesti niin, että voivat nähdä malliston.
Pienen verkkokaupan on haastavaa kilpailla isojen verkkokauppojen kanssa, ja tärkeiksi asioiksi muodostuu erottuminen muista ja oman erityisen jutun löytäminen ja sen esiin tuominen. Verkkokaupan käytettävyys ja tuote-esittelyt tulee olla viimeisen asti hiottuja, jotta ne tukevat tuotteiden hyvää näkyvyyttä ja kiinnostavuutta. Markkinointi on ensiarvoisen tärkeää verkkokaupan menestymiselle. Markkinoinnissa on huomioitava kuluttajien ja jälleenmyyjien kaupankäynnin vaatimat erityispiirteet. | fi |
dc.description.abstract | The subscriber of this thesis is Tinkai Ltd, which is an agency in a clothing business. A starting point to this work was the challenge that Tinkai had with the time allocated with meetings with the customers. Tinkai also had a need to digitalize its services. The goal was to design and create a webshop to Tinkai Ltd, which includes both B2B and B2C sides. The research problem reads as follows: “What kinds of webshop would best serve Tinkai Ltd’s needs?”
The qualitative research method was used in this work and the research strategy consisted of a case study. The material collecting methods included interviewing experts and benchmarking. Interviews were conducted as a half structured interview to seven professional buyers in a clothing business. Five different webshops were compared and tested by using a benchmarking method. The differences between B2B and B2C commerce were covered by using the dispensable theory. The theory of an e-commerce, its present state, customer service, shopping behavior and marketing were also covered. The purchase plan of the product collection in the webshop, the phases of making the webshop and readymade webshop are introduced in the end of this thesis.
The importance of the distinction and accessibility and the benefits of obeying the constant layout of the basic elements came to the fore from the comparison of the webshops. The key elements of success of big webshop giants are in addition of very wide product selection, effective logistics and a user friendly e-commerce platform that avoids unnecessary steps in the buying process.
The result of the research shows that important matters in B2B webshop are showing the stock balance, good product photos and accurate product – and delivery time information. Using the webshop has to be easy, the site has to be distinct and there is no need to have pointless notifications of the progress of the order. Buyers are ready to use the webshop mainly to make reorders and they prefer making preorders so that they can see the collection.
For a small webshop it is challenging to compete with the big webshops and it is important to find a way to differentiate, find your own special thing and a good way to introduce it. The usability of the webshop and the product information has to be top quality, so that they support the good visibility and attractiveness of the products. Marketing is crucial for the success of the webshop and the difference between B2B and B2C commerce characteristics have to be taken into account. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Verkkokaupan perustaminen vaatetusalan agentuurille : Case: Tinkai Oy | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/114604 | - |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | Verkkokauppa | - |
dc.subject.keyword | B2B | - |
dc.subject.keyword | B2C | - |
dc.subject.keyword | tapaustutkimus | - |
dc.subject.keyword | haastattelu | - |
dc.subject.keyword | benchmarking | - |
dc.subject.keyword | agentuuri | - |
dc.subject.keyword | tuotantoagentuuri | - |
dc.subject.keyword | ostokäyttäytyminen | - |
dc.subject.keyword | MyCashflow | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tekstiili- ja vaatetussuunnittelu|sv=Textil- och beklädnadsdesign|en=Textiles and Clothing Design| | - |
dc.subject.discipline | Vaatetusalan tutkinto-ohjelma (YAMK) | - |