Esimerkkejä sointivärien ohjelmoinnista : Katsaus ohjelmointiin syntetisaattorilla
Hiltula, Pasi (2017)
Hiltula, Pasi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512288
Tiivistelmä
Idea tämän työn tekemiseen lähti mielenkiinnosta äänisynteesiä kohtaan. Aihe on varsin laaja ja tähän tiedonpaljouteen liittyvän kaaoksen hallinta on usein turhauttavaa. Omakohtaisen muistion kokoaminen oli tarpeellinen kosketinsoittimiin liittyvän työskentelyn nopeuttamiseen. Työn tavoite oli muodostaa johdonmukaisesti etenevä kartoitus sointivärien ohjelmointiin, jota voi käyttää oppimateriaalina itseopiskeluun.
Tämän menetelmältään laadullisen tutkimuksen pohjana on sovellettu tietoperustaa, joka koostuu aiheen parissa tehdyistä muistiinpanoista. Ne muovasivat työn rungon yhdessä aiheeseen soveltuvan kirjallisen materiaalin kanssa, jolla muistiinpanot perusteltiin.
Sointivärien ohjelmointi koostuu lukuisten yksityiskohtien hallitsemisesta. Työssä esitellään olennaisimmat yleisessä tiedossa olevat synteesin osaset ja parametrit sekä hyödynnetään niitä tarkoituksenmukaisesti ja johdonmukaisesti.
Tätä työtä tehdessä mielenkiinto aihetta kohtaan on kasvanut ja oppimisprosessi edennyt. Tekstissä on pyritty selkeyteen ja yksiselitteisyyteen. Pedagogisessa materiaalissa vaadittava havainnollisuus on olennaista lukijan tavoittamiseen, ja kattavan graafisen materiaalin kokoaminen on ollut aiheen teknisen luonteen vuoksi haastavaa. Hyvä idea jatkossa olisi aiheeseen perehtymisen jatkaminen ja eteneminen haastavampiin synteesin osa-alueisiin.
Tämän menetelmältään laadullisen tutkimuksen pohjana on sovellettu tietoperustaa, joka koostuu aiheen parissa tehdyistä muistiinpanoista. Ne muovasivat työn rungon yhdessä aiheeseen soveltuvan kirjallisen materiaalin kanssa, jolla muistiinpanot perusteltiin.
Sointivärien ohjelmointi koostuu lukuisten yksityiskohtien hallitsemisesta. Työssä esitellään olennaisimmat yleisessä tiedossa olevat synteesin osaset ja parametrit sekä hyödynnetään niitä tarkoituksenmukaisesti ja johdonmukaisesti.
Tätä työtä tehdessä mielenkiinto aihetta kohtaan on kasvanut ja oppimisprosessi edennyt. Tekstissä on pyritty selkeyteen ja yksiselitteisyyteen. Pedagogisessa materiaalissa vaadittava havainnollisuus on olennaista lukijan tavoittamiseen, ja kattavan graafisen materiaalin kokoaminen on ollut aiheen teknisen luonteen vuoksi haastavaa. Hyvä idea jatkossa olisi aiheeseen perehtymisen jatkaminen ja eteneminen haastavampiin synteesin osa-alueisiin.