Näytä suppeat kuvailutiedot

Esimerkkejä sointivärien ohjelmoinnista : Katsaus ohjelmointiin syntetisaattorilla

Hiltula, Pasi (2017)

dc.contributor.authorHiltula, Pasi
dc.date.accessioned2017-06-06T12:55:43Z
dc.date.available2017-06-06T12:55:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2017060512288
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/131037
dc.description.abstractIdea tämän työn tekemiseen lähti mielenkiinnosta äänisynteesiä kohtaan. Aihe on varsin laaja ja tähän tiedonpaljouteen liittyvän kaaoksen hallinta on usein turhauttavaa. Omakohtaisen muistion kokoaminen oli tarpeellinen kosketinsoittimiin liittyvän työskentelyn nopeuttamiseen. Työn tavoite oli muodostaa johdonmukaisesti etenevä kartoitus sointivärien ohjelmointiin, jota voi käyttää oppimateriaalina itseopiskeluun. Tämän menetelmältään laadullisen tutkimuksen pohjana on sovellettu tietoperustaa, joka koostuu aiheen parissa tehdyistä muistiinpanoista. Ne muovasivat työn rungon yhdessä aiheeseen soveltuvan kirjallisen materiaalin kanssa, jolla muistiinpanot perusteltiin. Sointivärien ohjelmointi koostuu lukuisten yksityiskohtien hallitsemisesta. Työssä esitellään olennaisimmat yleisessä tiedossa olevat synteesin osaset ja parametrit sekä hyödynnetään niitä tarkoituksenmukaisesti ja johdonmukaisesti. Tätä työtä tehdessä mielenkiinto aihetta kohtaan on kasvanut ja oppimisprosessi edennyt. Tekstissä on pyritty selkeyteen ja yksiselitteisyyteen. Pedagogisessa materiaalissa vaadittava havainnollisuus on olennaista lukijan tavoittamiseen, ja kattavan graafisen materiaalin kokoaminen on ollut aiheen teknisen luonteen vuoksi haastavaa. Hyvä idea jatkossa olisi aiheeseen perehtymisen jatkaminen ja eteneminen haastavampiin synteesin osa-alueisiin.fi
dc.description.abstractThe idea for establishing this work got started from interest towards sound synthesis on a synthesizer. The subject area appears quite broad and controlling the chaos of available facts often seems frustrating. Assembling a memo was necessary for speeding up the workflow in the often confusing situations combining playing and programming. The aim of this thesis was to form a consistent memo concerning sound programming, which can be used for self-studying. The framework for this qualitative research is built upon personal notes in various musical situations. These notes formed the initial body of the thesis, for which explanations were provided by various studies and literature. Programming of sounds consists of managing several details. In this work, the most commonly known parameters and parts of synthesis are explained and utilized in an appropriate and consistent way. Own interest towards the subject has increased and learning process progressed while doing this work. A crucial aspect for pedagogical material is being illustrative and assembling inclusive graphical material seemed challenging due to the technical nature of the subject. A good idea in the future would be to orientate more into the subject area and to proceed towards more challenging sectors of programming.en
dc.language.isofin
dc.publisherOulun ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleEsimerkkejä sointivärien ohjelmoinnista : Katsaus ohjelmointiin syntetisaattorillafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2125
dc.organizationOulun ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationOulun ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordkosketinsoittimet
dc.subject.keywordohjelmointi
dc.subject.keywordsointiväri
dc.subject.keywordsyntetisaattori
dc.subject.keywordäänisuunnittelu
dc.subject.specializationPop- ja jazzmusiikin suuntautumisvaihtoehto
dc.subject.degreeprogramfi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music|
dc.subject.disciplineMusiikin tutkinto-ohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot