Ammattipedagogisen maiseman avartuminen. Pedagoginen reseptiotutkimus opetuselokuvan vaikutuksesta
Tenno, Tiiu; Karjalainen, Asko (2017)
Tenno, Tiiu
Karjalainen, Asko
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-152-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-152-4
Tiivistelmä
Artikkelissa keskitytään opetuselokuvan dramatisoinnin opetukselliseen ja kasvatukselliseen strategiaan sekä pedagogisen median välittömään reseptioon. Opetuselokuvan pedagoginen reseptio liittyy pedagogisen median tuottamaan lisäarvoon. Opetuselokuvan dramatisointia tarkastellaan tutkimusta varten kehitetyn pedagogisen median suunnittelun 3V-mallin pohjalta. Pedagogisen median merkitysmaailman suunnittelua tukeva 3V-malli sisältää kolme ulottuvuutta: viestintä, viihtyvyys ja vakavuus, jotka nivotaan yhteen draamallisin keinoin.
Tutkimuksessa seurattiin opettajaopiskelijoiden (N=23) käsitystä ammattipedagogiikasta ennen ja jälkeen aihetta käsittelevän opetuselokuvan katsomisen. Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, mitkä opetuselokuvan ominaisuudet vaikuttavat elokuvan pedagogiseen reseptioon ja miten. Tutkimustulokset osoittivat, että kaikkien opettajaopiskelijoiden käsitys ammattipedagogiikasta syveni ja laajeni opetuselokuvan katsomisen jälkeen. Erittäin voimalliseksi dramatisoinnin keinoksi osoittautui metaforinen lähestymistapa, jolla näytti olevan suoraa informaatiota suurempi emotionaalinen voima. Tutkimus vahvisti, että opiskelija ei omaksu (pedagogisen) median sanomaa sellaisenaan, vaan luo siitä omia tulkintoja. Opiskelijoiden kieleen vakiintui elokuvassa käytettyjä käsitteitä ja kokonaisia fraaseja. Monikerroksiset merkitysrakenteet ja niiden väliset suhteet opiskelijoiden vastauksissa kertoivat pedagogisen reseption rinnalla opetuselokuvan laajemmasta vaikutuksesta katsojaan.
Tutkimuksen yhteydessä määriteltiin pedagoginen reseptiotutkimus.
Tutkimuksessa seurattiin opettajaopiskelijoiden (N=23) käsitystä ammattipedagogiikasta ennen ja jälkeen aihetta käsittelevän opetuselokuvan katsomisen. Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, mitkä opetuselokuvan ominaisuudet vaikuttavat elokuvan pedagogiseen reseptioon ja miten. Tutkimustulokset osoittivat, että kaikkien opettajaopiskelijoiden käsitys ammattipedagogiikasta syveni ja laajeni opetuselokuvan katsomisen jälkeen. Erittäin voimalliseksi dramatisoinnin keinoksi osoittautui metaforinen lähestymistapa, jolla näytti olevan suoraa informaatiota suurempi emotionaalinen voima. Tutkimus vahvisti, että opiskelija ei omaksu (pedagogisen) median sanomaa sellaisenaan, vaan luo siitä omia tulkintoja. Opiskelijoiden kieleen vakiintui elokuvassa käytettyjä käsitteitä ja kokonaisia fraaseja. Monikerroksiset merkitysrakenteet ja niiden väliset suhteet opiskelijoiden vastauksissa kertoivat pedagogisen reseption rinnalla opetuselokuvan laajemmasta vaikutuksesta katsojaan.
Tutkimuksen yhteydessä määriteltiin pedagoginen reseptiotutkimus.