Opiskelijat voimavarana master-koulutuksen kehittämisessä
Koivunen, Kirsi; Heikka, Helena; Kiviniemi, Liisa (2017)
Koivunen, Kirsi
Heikka, Helena
Kiviniemi, Liisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419548
Tiivistelmä
Opiskelijalähtöisyydessä keskeistä on opiskelijoiden mahdollisuus toimia aktiivisina palautteen antajina ja toiminnan kehittäjinä. Näin heillä on mahdollisuus tuoda uusia näkökulmia koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Master-koulutuksen kehittäjäopiskelijatoiminta aloitettiin Oulun ammattikorkeakoulussa vuonna 2013. Aktiivisina kehittäjinä on syksyyn 2017 mennessä ollut 23 opiskelijaa. Sosiaali-ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinnossa aloitettu kehittäjäopiskelijatoiminta on laajentunut monialaiseksi vuonna 2016. Kehittäjäopiskelijat ovat osallistuneet opintosuunnitelman ja pedagogisten ratkaisujen suunnitteluun sekä verkkoalustan ja sen sisällön rakentaminen. He ovat koonneet palautetta pedagogisista ratkaisuista, opintojen sisällöistä ja oppimisympäristöistä tiiviissä yhteistyössä opettajatiimin kanssa. Lisäksi he ovat analysoineet arvioinnissa saadut tiedot ja tehneet muutosehdotukset opettajatiimille.
Opiskelijoiden antaman palautteen mukaan kehittäjäopiskelijatoiminta on tiivistänyt opiskelijoiden välistä yhteistoimintaa ja aktivoinut opiskelijoiden osallisuutta opintojen suunnitteluun. Kaiken kaikkiaan kehittäjäopiskelijatoiminta on merkittävästi vahvistanut asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä master-koulutuksessa. Toiminta on osaltaan ollut edesauttamassa myös opintojen etenemistä ja master-tutkintojen valmistumista.
Master-koulutuksen kehittäjäopiskelijatoiminta aloitettiin Oulun ammattikorkeakoulussa vuonna 2013. Aktiivisina kehittäjinä on syksyyn 2017 mennessä ollut 23 opiskelijaa. Sosiaali-ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen tutkinnossa aloitettu kehittäjäopiskelijatoiminta on laajentunut monialaiseksi vuonna 2016. Kehittäjäopiskelijat ovat osallistuneet opintosuunnitelman ja pedagogisten ratkaisujen suunnitteluun sekä verkkoalustan ja sen sisällön rakentaminen. He ovat koonneet palautetta pedagogisista ratkaisuista, opintojen sisällöistä ja oppimisympäristöistä tiiviissä yhteistyössä opettajatiimin kanssa. Lisäksi he ovat analysoineet arvioinnissa saadut tiedot ja tehneet muutosehdotukset opettajatiimille.
Opiskelijoiden antaman palautteen mukaan kehittäjäopiskelijatoiminta on tiivistänyt opiskelijoiden välistä yhteistoimintaa ja aktivoinut opiskelijoiden osallisuutta opintojen suunnitteluun. Kaiken kaikkiaan kehittäjäopiskelijatoiminta on merkittävästi vahvistanut asiakas- ja käyttäjälähtöisyyttä master-koulutuksessa. Toiminta on osaltaan ollut edesauttamassa myös opintojen etenemistä ja master-tutkintojen valmistumista.