Dialogisuus oppimisessa ja hoidon perusosaamisena
Koivisto, Kaisa; Alakulppi, Juha; Suua, Pirkko (2017)
Koivisto, Kaisa
Alakulppi, Juha
Suua, Pirkko
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419563
Lähdeviite:
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419563
Lähdeviite:
Koivisto K., Alakulppi J., Suua P., (2017). Dialogisuus oppimisessa ja hoidon perusosaamisena. , Koivisto, K., Henner, A. & Kiviniemi, L. (toim.) 2017. Hoitotyön koulutus ja tutkimus- ja kehittämistoiminta – ajankohtaisia ja tulevaisuutta ennakoivia haasteita. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 43. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-153-1.., Oulun ammattikorkeakoulu. URN:NBN:fi:amk-2017120419563
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyys on keskeinen arvo hoitotyössä, sote palveluissa ja myös kaikessa liiketominnassa, joissa asiakkaat tuovat yritykselle tai liiketoiminnalle tulosta. Hoitotyössä ja sote palveluissa asiakaslähtöisyys on toteutunut hoitosuhdetyöskentelyssä ja palvelukonseptien suunnittelussa. Hoitosuhdetyöskentely on toteutunut oma hoitajuuutena eri yksiköissä vaihdellen, mutta systemaattisemmin psykiatrisessa ja mielenterveyshoitotyössä. Asiakaslähtöisyys saavutetaan parhaimmillaan, kun toteutetaan dialogisuuteen perustuvaa toimintamallia niin hoitamaan oppimisessa mutta myös laajemmin koulutuksessa oppiliaden kohtaamisissa ja oppimisen sekä osaamisen saavuttamisessa.