Tehohoidon simulaatiossa oppii työelämässä vaadittavia taitoja
Hyvämäki, Piia; Vanhanen, Minna (2017)
Lataukset:
Hyvämäki, Piia
Vanhanen, Minna
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419566
Tiivistelmä
Tehohoito on vaikeasti sairaiden potilaiden hoitoa, jossa potilasta tarkkaillaan keskeytymättä ja hänen elintoimintojaan valvotaan ja tarvittaessa pidetään yllä erikoislaittein. Tavoite on voittaa aikaa perussairauden hoitamiseen torjumalla ja estämällä hengenvaara. Tehohoitoa annetaan teho-osastoilla. Niihin keskitetään elintärkeiden toimintojen valvonnan ja ylläpidon edellyttämä henkilöstö, osaaminen ja teknologia." STHY 1997. . Kyky tehdä päätöksiä akuuteissa hoitotilanteissa ja toimia paineen alla on olennaista akuutti- ja tehohoitotyössä.
Tehohoidon moniammatillisen opintojakson sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimistavoitteena oli tehohoidon kliinisten tavoitteiden lisäksi moniammatilliset ei-tekniset taidot. Erikoistuvien lääkärien oppimistavoitteet keskittyivät moniammatillisiin ei-teknisiin taitoihin ja erityisesti johtamiseen.
Simulaatioita varten suunniteltiin kolme eri skenaariota yhden potilastapauksen ympärille. Simulaatiossa tehopotilaan tilanne eteni hoidollisesti ja simuloitu hoitojakso oli ajallisesti yhden vuorokauden mittainen. Tällä tavoin harjoituksessa mahdollistui tiedonsiirtymisen harjoittelu hoitotiimiltä toiselle. Hoitotiimissä työskenteli 1 lääkäri ja 2-3 sairaanhoitajaa. Simuloidun työvuoron vaihtuessa seuraava tiimi pyydettiin paikalle ja he saivat toimineelta ryhmältä raportin ja tehtävän jatkaa hoitoa.
Opetus toteutettiin tiimiopettajuudella (teamteaching) ammattikorkeakoulun ja yliopiston opettajien kesken skenaarion suunnittelusta ja toteutuksesta debriefing –tilanteeseen. Debriefingissä opettajat toimivat sekä tiiminä että asiantuntijana erityiskysymyksissä. Simulaatiossa debriefing on oppimisen kannalta merkityksellinen. Siinä opiskelijat joutuvat perustelemaan toimintaansa ja reflektoimaan oppimaansa.
Tehohoidon ei teknisten- taitojen oppimisen mittaamiseen käytettiin opintojaksolla The Anaesthetists' Non-Technical Skills (ANTS) mittaria (liite1) ennen ja jälkeen harjoituksen. Opiskelijoiden itsearvioinnin mukaan (N=35) osaaminen kehittyi harjoituksessa. Johtamisen, tiedon jakamisen ja tiedonhankinnan taidot arvioitiin hyväksyttäviksi tai hyviksi. Tehtävien koordinointitaidot kehittyivät harjoituksessa ja priorisointitaidot koettiin hyväksyttäväksi tai hyviksi. Vastausten keskiarvo nousi kaikissa osa-alueissa harjoituksen jälkeen. Eniten opiskelijan arvioima osaaminen kehittyi tiedonjakamisen, tehtävien koordinoinnin ja priorisoinnin osalta.
Tehohoidon moniammatillisen opintojakson sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimistavoitteena oli tehohoidon kliinisten tavoitteiden lisäksi moniammatilliset ei-tekniset taidot. Erikoistuvien lääkärien oppimistavoitteet keskittyivät moniammatillisiin ei-teknisiin taitoihin ja erityisesti johtamiseen.
Simulaatioita varten suunniteltiin kolme eri skenaariota yhden potilastapauksen ympärille. Simulaatiossa tehopotilaan tilanne eteni hoidollisesti ja simuloitu hoitojakso oli ajallisesti yhden vuorokauden mittainen. Tällä tavoin harjoituksessa mahdollistui tiedonsiirtymisen harjoittelu hoitotiimiltä toiselle. Hoitotiimissä työskenteli 1 lääkäri ja 2-3 sairaanhoitajaa. Simuloidun työvuoron vaihtuessa seuraava tiimi pyydettiin paikalle ja he saivat toimineelta ryhmältä raportin ja tehtävän jatkaa hoitoa.
Opetus toteutettiin tiimiopettajuudella (teamteaching) ammattikorkeakoulun ja yliopiston opettajien kesken skenaarion suunnittelusta ja toteutuksesta debriefing –tilanteeseen. Debriefingissä opettajat toimivat sekä tiiminä että asiantuntijana erityiskysymyksissä. Simulaatiossa debriefing on oppimisen kannalta merkityksellinen. Siinä opiskelijat joutuvat perustelemaan toimintaansa ja reflektoimaan oppimaansa.
Tehohoidon ei teknisten- taitojen oppimisen mittaamiseen käytettiin opintojaksolla The Anaesthetists' Non-Technical Skills (ANTS) mittaria (liite1) ennen ja jälkeen harjoituksen. Opiskelijoiden itsearvioinnin mukaan (N=35) osaaminen kehittyi harjoituksessa. Johtamisen, tiedon jakamisen ja tiedonhankinnan taidot arvioitiin hyväksyttäviksi tai hyviksi. Tehtävien koordinointitaidot kehittyivät harjoituksessa ja priorisointitaidot koettiin hyväksyttäväksi tai hyviksi. Vastausten keskiarvo nousi kaikissa osa-alueissa harjoituksen jälkeen. Eniten opiskelijan arvioima osaaminen kehittyi tiedonjakamisen, tehtävien koordinoinnin ja priorisoinnin osalta.