Sairaanhoitaja säteilyn käyttäjänä
Henner, Anja; Schroderus-Salo, Tanja; Hirvonen, Lassi (2017)
Henner, Anja
Schroderus-Salo, Tanja
Hirvonen, Lassi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419567
Lähdeviite:
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419567
Lähdeviite:
Henner A., Schroderus-Salo T., Hirvonen L., (2017). Sairaanhoitaja säteilyn käyttäjänä. , Koivisto, K., Henner, A. & Kiviniemi, L. (toim.) 2017. Hoitotyön koulutus ja tutkimus- ja kehittämistoiminta – ajankohtaisia ja tulevaisuutta ennakoivia haasteita. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 43. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-153-1.., Oulun ammattikorkeakoulu. URN:NBN:fi:amk-2017120419567
Tiivistelmä
Leikkaussalissa ja poliklinikoilla suurimmat ongelmat säteilyn käytössä liittyvät yleensä puutteelliseen laite- ja tekniikkaosaamiseen. C-kaarikoulutuksissa, ja etenkin demonstraatiotilanteissa, on tullut esille puutteellisen perustiedon aiheuttamat väärinymmärrykset laitteen toiminnassa; jatkuva / pulssaava läpivalaisu, mA / kV –suhde ja sen merkitys annosnopeuteen, suurennoskuvaus, DR-toiminnon merkitys jne. Turvallisuuskulttuurin parantamiseksi teoriatiedon hallinta ja laitteen konkreettiseen käyttöön liittyvät demonstraatiot ovat tehokkaimpia keinoja. Maailmalla on jo olemassa täysin virtuaalisia oppimisympäristöjä, jotka mahdollistavat havainnollistamisen ilman säteilyä. Nuo ohjelmat ovat toistaiseksi erittäin kalliita, joten niiden käyttö opetuksessa on mahdotonta.
Virtuaalinen oppiminen tarkoittaa myös esim. oppimisalustalla olevan materiaalin ja tehtävien kautta tapahtuu opiskelua, joka on ajasta ja paikasta riippumatonta. Edistääkö verkossa opiskelu oppimista? Korvaavatko videoidut säteilynkäytön tilanteet c-kaarella pidettävän demonstraation? Vuonna 2018 voimaan tuleva uusi säteilylainsäädäntö asettaa haasteita tulevien sairaanhoitajien koulutukselle, koska se edellyttää esimerkiksi kardiologisella tai leikkaussalissa säteilyä käyttävälle sairaanhoitajalle suhteellisen laajaa säteilyturvallisuusosaamista.
Virtuaalinen oppiminen tarkoittaa myös esim. oppimisalustalla olevan materiaalin ja tehtävien kautta tapahtuu opiskelua, joka on ajasta ja paikasta riippumatonta. Edistääkö verkossa opiskelu oppimista? Korvaavatko videoidut säteilynkäytön tilanteet c-kaarella pidettävän demonstraation? Vuonna 2018 voimaan tuleva uusi säteilylainsäädäntö asettaa haasteita tulevien sairaanhoitajien koulutukselle, koska se edellyttää esimerkiksi kardiologisella tai leikkaussalissa säteilyä käyttävälle sairaanhoitajalle suhteellisen laajaa säteilyturvallisuusosaamista.