Tutkimustieto auttaa hoitotyön harjoittelun kehittämisessä
Suua, Pirkko (2017)
Suua, Pirkko
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419569
Tiivistelmä
Meneillään oleva Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus (sote-uudistus) vaikuttaa myös koulutukseen. Opetuksen kehittämistyössä ennakoidaan ja seurataan muutoksia ja tehdään tiivistä yhteistyötä työelämätahon kanssa. Keskeinen kehittämisen kohde ja yhteinen asia on opiskelijan ammattitaitoa edistävä harjoittelu.
Harjoittelua on aktiivisesti kehitetty ja myös tutkittu Suomessa ja kansainvälisesti. Harjoittelupaikat ovat kehittyneet opiskelijan oppimisympäristöinä ja ohjauksen laatu sekä arvostus ovat selvästi parantuneet. Harjoittelun kehittämistyön suuntaviivoiksi ja perusteluiksi on tarpeellista tarkastella harjoittelua myös tutkimustiedon näkökulmasta: millaisia asioita kehittämisessä tulisi ottaa huomioon?
Tässä artikkelissa luodaan katsaus harjoittelun kehittämistarpeisiin ja kehittämisehdotuksiin harjoittelua koskevan tutkimustiedon pohjalta. Tutkimukset ovat pääasiassa sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelua koskevia suomalaisia tutkimuksia 2010-luvulta. Keskeisinä teemoina tulevat esille opettajan rooli ja tehtävä harjoittelun ohjauksessa tänä päivänä, reflektiivisten ohjausmenetelmien kehittäminen ja opiskelijan osaamisen sisällöllinen kehittäminen harjoittelussa.
Harjoittelua on aktiivisesti kehitetty ja myös tutkittu Suomessa ja kansainvälisesti. Harjoittelupaikat ovat kehittyneet opiskelijan oppimisympäristöinä ja ohjauksen laatu sekä arvostus ovat selvästi parantuneet. Harjoittelun kehittämistyön suuntaviivoiksi ja perusteluiksi on tarpeellista tarkastella harjoittelua myös tutkimustiedon näkökulmasta: millaisia asioita kehittämisessä tulisi ottaa huomioon?
Tässä artikkelissa luodaan katsaus harjoittelun kehittämistarpeisiin ja kehittämisehdotuksiin harjoittelua koskevan tutkimustiedon pohjalta. Tutkimukset ovat pääasiassa sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelua koskevia suomalaisia tutkimuksia 2010-luvulta. Keskeisinä teemoina tulevat esille opettajan rooli ja tehtävä harjoittelun ohjauksessa tänä päivänä, reflektiivisten ohjausmenetelmien kehittäminen ja opiskelijan osaamisen sisällöllinen kehittäminen harjoittelussa.