Opiskelijaohjaajakoulutus lisää opiskelijaohjausosaamista
Tuomikoski, Anna-Maria; Ruotsalainen, Heidi; Sivonen, Pirkko; Tähtinen, Tanja; Kääriäinen, Maria (2017)
Tuomikoski, Anna-Maria
Ruotsalainen, Heidi
Sivonen, Pirkko
Tähtinen, Tanja
Kääriäinen, Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419573
Lähdeviite:
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017120419573
Lähdeviite:
Tuomikoski A., Ruotsalainen H., Sivonen P., Tähtinen T., Kääriäinen M., (2017). Opiskelijaohjaajakoulutus lisää opiskelijaohjausosaamista. , Koivisto, K., Henner, A. & Kiviniemi, L. (toim.) 2017. Hoitotyön koulutus ja tutkimus- ja kehittämistoiminta – ajankohtaisia ja tulevaisuutta ennakoivia haasteita. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 43. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-153-1.., Oulun ammattikorkeakoulu. URN:NBN:fi:amk-2017120419573
Tiivistelmä
Artikkeli käsittelee tutkimusta, jossa arvioitiin monimuotoisen opiskelijaohjaajakoulutuksen vaikuttavuutta opiskelijaohjausosaamiseen ja kuvattiin opiskelijaohjausosaamista opiskelijaohjaajien itsensä arviomana. Tutkimukseen osallistui 140 terveysalan ammattilaista, jotka osallistuivat opiskelijaohjaajakoulutukseen.
Osallistujat vastasivat opiskelijaohjausosaamista koskevaan kyselyyn ennen (n=140) ja jälkeen (n=99) koulutuksen. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Koulutuksen jälkeen opiskelijaohjaajat arvioivat tuntevansa opiskelijaohjauskäytännöt paremmin ja osaavansa tukea opiskelijoiden oppimisprosessia paremmin, ohjata opiskelijoita tavoitteellisemmin, sekä arvioivat oman ohjauskeskusteluosaamisen ja palautteen antamis- ja arviointiosaamisen kehittyneen.
Osallistujat vastasivat opiskelijaohjausosaamista koskevaan kyselyyn ennen (n=140) ja jälkeen (n=99) koulutuksen. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Koulutuksen jälkeen opiskelijaohjaajat arvioivat tuntevansa opiskelijaohjauskäytännöt paremmin ja osaavansa tukea opiskelijoiden oppimisprosessia paremmin, ohjata opiskelijoita tavoitteellisemmin, sekä arvioivat oman ohjauskeskusteluosaamisen ja palautteen antamis- ja arviointiosaamisen kehittyneen.